۱۳۹۶ مهر ۱۸, سه‌شنبه

✅ آن آفت






رییس‌جمهوری اول هفته در سخنرانی مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها، با انتقاد از سخت‌گیری علیه یک جناح سیاسی کشور گفت: «البته شاید بعضی از دستگاه‌ها بیکارند، به هر حال شغلی باید داشته باشند، ناچارند یک عده‌ای را دم به ساعت احضار کنند. یک جناحی از اول ساختمان، دیوارش کوتاه ساخته شده.» (عین کلمات)

روز گذشته رییس قوه قضاییه هم گفته: «اخیراً برادر بزرگواری گفته است که قوه قضاییه از سر بیکاری دائماً اقدام به احضار افراد می کند. این سخنان بسیار کم لطفی است. در پاسخ باید گفت که قوه قضاییه حسب وظیفه اصلی و ذاتی خود اقدام به رسیدگی قضایی و اجرای عدالت می کند، دستگاه قضایی با دریافت گزارشها و یا دریافت شکایت، باید در صورت اقتضا افرادی را احضار کند و از آنان تحقیق به عمل آورد. بنابراین قوه قضاییه از سر بیکاری افراد را احضار نمی کند. اگر بیکاری وجود دارد این شما هستید که چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد.»

این اولین تقابل علنی روسای قوا و کشیدن دعوا بین مردم نیست؛ باور اینکه مقامات ارشد کشور بی‌توجهند به پیامی که مردم از این نزاع‌ها می‌گیرند (فارغ از این که حرف کدام‌یک به‌حق و درستی نزدیک‌تر است)، دشوار می‌نُماید.

با این حال، در این فقره اخیر توجه به چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:

🔹 رییس‌جمهوری از قوه قضاییه نام نبرده بود و مگر احضارها فقط کار دستگاه قضایی است؟ مگر اصل مواجهه قضایی تند با اصلاح‌طلبان واقعیت ندارد؟ در این که قوه قضاییه به معنای دقیق کلمه «بیکار» نیست، تردیدی وجود ندارد. اطاله دادرسی به عنوان یکی از معایب بزرگ نظام قضایی کشور، همواره مورد نقد خود مقامات ذیربط هم بوده و عموما دلیل آن، مشغله زیاد قضات و کمبود نیرو اعلام می‌شود. با این حال اشاره رییس‌جمهوری حتی اگر دقیقا متوجه قوه قضاییه بوده باشد، متوجه رویکردهای سیاسی بارز قوه قضاییه، در میانه گرفتاری به این عیب بزرگ است که در دوره انتخابات نیز به خصوص در رفتار سخنگوی قوه در جهت تقویت جبهه رقبای حسن روحانی متجلی بود.

🔹 اینکه «چهار سال کشور را رها کردید و دور برجام سینه زدید گویی کشور کار و مشکل دیگری ندارد» زیر سوال بردن همه فعالیت‌های دولت، از بیخ و بُن، نیست؟ این شرط انصاف و عدالت است؟ «کشور را رها کردید»؟ «دور برجام سینه زدید»؟ اگر فرم  انتقاد روسای قوای کشور از یکدیگر این باشد، تخطئه و تمسخرِ سطحِ تحلیل و انتقادها علیه اوضاع جاری مملکت در تاکسی‌ها و قهوه‌خانه‌ها نباید متوقف شود؟! کشور به آرامش احتیاج دارد؛ اگر رییس‌جمهوری سخنی نادرست و یا نادقیق گفته، راه مواجهه و مقابله با آن، زیر سوال بردن «همه چیز» نیست؛ این کار حتی «انقلابی» هم محسوب نمی‌شود. نگاه صفر و صدی آفت قضاوت است و چه کسی شایسته‌تر از رییس دستگاه قضاوت برای توجه عملی به تبعات این آفت‌زدگی؟


🔺 واکنش علی مطهری:+ 





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر