۱۳۹۵ مرداد ۱۴, پنجشنبه

مصلح نیستند


عکس: جمشید انصاری


1) اوایل بعدازظهر سه‌شنبه، خبر انتصاب استاندار زنجان به عنوان معاون رییس جمهوری و رییس سازمان تازه احیا شده امور اداری و استخدامی کشور، عین بمب در محافل سیاسی و رسانه‌ای زنجان ترکید. بیشتر از یک ماه دیگر، جمشید انصاری سومین سال استانداری خود را در استان زادگاه خودش به پایان می‌بُرد.

2) استان زنجان، استان درجه یکی به حساب نمی‌آید؛ به همین دلیل همه استاندارانی که راهی زنجان می‌شوند، اولین تجربه استانداری خود را در این استان سپری می‌کنند با این همه جمشید انصاری در کنار سردار رئوفی‌نژاد دو استانداری بوده‌اند که پیش از آمدن به زنجان به عنوان استاندار، سابقه استانداری داشته‌اند. سردار رئوفی‌نژاد استاندار دوم و آخر احمدی‌نژاد در زنجان بود (بعد از 2 سال استانداری در کرمان، به زنجان گسیل شده بود). انصاری، که کار برای دولت را با دبیری ریاضی در دبیرستان‌های زنجان شروع کرده بود، استاندار دولت دوم خاتمی در آذربایجان غربی بود. پیش‌تر مدیر کل آموزش و پرورش همان استان و مدتی هم در دولت اول خاتمی، معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی شده بود. سال گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی از شبکه پنج، با نام‌بردن از سید محمد خاتمی، به سابقه خود در آذربایجان غربی اشاره کرده بود. در انتخابات دور هشتم، یکی از دو نماینده اصلاح‌طلب زنجان در مجلس شد. یک منبع موثق به من می‌گفت که وقتی انصاری تصمیم گرفت در انتخابات دور نهم شرکت نکند، علی لاریجانی تلاش کرده بود او را از این تصمیم منصرف سازد از آن رو که فارغ از رویکرد سیاسی، نماینده‌ای کارشناس و اهل شناخت "برنامه" و "بودجه" بود. در دوران استانداری‌اش در آذربایجان غربی مقاله‌ای در همایش "مشروطه" ارائه کرد که نشان می‌داد نه تنها اهل "برنامه" و "بودجه" است، بلکه اهل مطالعات تاریخی و مقاله‌نویسی هم هست. متن کامل مقاله را در آن روزها، طی چند شماره در هفته‌نامه "پیام زنجان" چاپ کردیم. این‌ها همه در کنار لیستی بلندبالا از سمت‌های پیشین وی، موید آن بود که وقتی روحانی تصمیم گرفت او را برای استانداری به زنجان بفرستد، صاحب پرمایه‌ترین رزومه کاری در تاریخ استانداران زنجان، راهی زنجان می‌شد.

3) جمشید انصاری رک است. همین شب عید فطری که گذشت، وقتی سخنرانی مدیرکل امور استان‌های وزارت ارشاد در جمع اعضای کارگروه‌های فرهنگ و هنر، صرفا به ماموریت "مدیران فرهنگی" پرداخت، به صراحت گفت که این جمع، جمع مدیران فرهنگی نیست، سخنرانی شما با ماهیت جلسه مغایرت داشت، که البته باعث رنجش بسیار آقای مدیرکل شد. یک نگاه از بالا به پایین به مدیران زیر دست و برخوردهای بی‌تعارف با بسیاری، او را به مدیری گاه گوشت‌تلخ بدل می‌کرد.

4) مشکل اصلاح‌طلبان و اعضای ستاد تبلیغات انتخاباتی روحانی در زنجان با جمشید انصاری، اما از جای دیگری نشأت گرفت. او به صراحت در یک جلسه بعد از انتصاب به استانداری زنجان اعلام کرده بود که زمان انتخابات تمام شده است؛ به آن معنا که اعضای ستاد نباید انتظار داشته باشند به صرف حضور در ستاد روحانی و قرابت سیاسی، اینک باید صاحب سمت و عنوان باشند یا "اُرد" بدهند! این بر بسیاری از آن اصلاح‌طلبان سنگین آمد. طی دو روز اخیر که خبر انتصاب جدید وی رسما اعلام شده، آن جریان به شدت به تخریب عملکرد وی روی آورده‌ است. این مطلقا نه به آن معناست که همه نقدها صرفا به دلیل بی‌اعتنایی انصاری به "باج‌خواهی" اعضای ستاد روحانی بوده یا خواهد بود. انصاری مثل همه، قابل نقد است؛ صریح و البته منصفانه.

5) یک منتقد اصلاح‌طلب جمشید انصاری نوشته: «کارنامه و عملکرد جناب آقای انصاری ابدا موفقیت‌آمیز و مثبت نبوده است ... به عنوان مسئول (کمیته) ستاد (...) دکتر روحانی در استان در انتخابات 92 نقد و نوشتار مفصلی را آماده و جمع‌بندی نموده‌ام که تحویل یکی از مشاورین عالی دکتر روحانی می‌شود ... امیدواریم انتصاب بعدی دکتر روحانی در  استانداری زنجان این تجربه بسیار تلخ را تکرار و بلکه بدتر ننمایند.» یکی از منتقدان دیگر در برابر اصرار یکی از خبرنگاران به بیان مستدل نقدها نوشته بود: «انشاالله در فرصتی مناسب قطعا عملکرد انصاری نقد خواهد شد. امیدوارم نوشته بنده را حمل بر این ندانید که نقدها مستدل نبوده یا نیست اما پیشنهاد بعضی از دوستان این بود که فعلا شاید درست نباشد انصاری را که در مقام معاونت رئیس جمهور نشسته، نقد کنیم ای کاش ایشان پستی نمی‌گرفتند آن وقت می‌شد راحت‌تر به نقد عملکرد ایشان نشست.»! او در پاسخ به این سوال من که «این دیدگاه "بعضی از دوستان" (برای موکول کردن نقد به فرصتی دیگر)، نشانه امیدواری به "بهره‌گیری" و رانت‌خواهی از جایگاه جدید انصاری نیست؟»، نوشت: «مطمئن باشید این کور به کسی شفا نخواهد داد»!
این نمونه‌ها جدا از اظهارات صریحی است که دلیل هجمه علیه انصاری را به روشنی، «بی‌اعتنایی وی به توانمندی‌های مدیریتی اعضای ستاد روحانی»، ذکر می‌کنند؛ همان سرهای بی‌کلاه!

6) مدعیان نقد جمشید انصاری، عموما، مستند نقد نمی‌کنند؛ به کاهش پیش‌بینی نشده و البته سهمگین درآمد دولت که منجر به بدعهدی دولت در برخی مواقف شده، بی‌اعتنایند، عدد و رقم به دست نمی‌دهند؛ اگر هم می‌دهند به روز نیست! همین اواخر، یک فقره به مباحثه‌ای درباره عملکرد دولت روحانی در قبال یک طرح بزرگ صنعتی در زنجان وارد شدم که در نهایت تعجب متوجه شدم، اطلاعات منتقدان انصاری، مربوط به آبان 93 است!

7) برخی اگر که شناسنامه "اصلاح‌طلبی" دارند، اما "مصلح" نیستند؛ نیامده بودند که باشند! برخی در شادمانی اولیه از حضور انصاری در زنجان، دنبال "شفا"یی بودند که طی 3 سال گذشته، نگرفتند و حالا فرصت، هم فرصت "انتقام" است و هم بسترسازی برای "جبران مافات" در حضور استاندار بعدی؛ استانداری که چشمانش باید کور نباشد و آن‌ها و جبروت‌شان را ببیند و سهم "باج" را کنار بگذارد.
.
.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر