۱۳۹۵ فروردین ۸, یکشنبه

سیاستی دگر آمد




تنها چند ساعت بعد از آن که حسن روحانی از "برجام 2" در پیام نوروزی خود سخن گفت، آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی سالانه در مشهد، این تعبیر را به طور صریح زیر سوال برد.
هر چند روحانی در نام بردن از "برجام 2"، رویکرد داخلی را مطرح کرده و گفته بود: «"برجام دو" همان اقدام مشترک ملی در داخل کشور است که با وحدت، آشتی و با همدلی شروع خواهد شد»، و غیر از این، "برجام 2" دیگری مطرح نشده بود، اما مقام رهبری در سخنرانی خود به گونه‌ای کلیت لفظ "برجام 2" را زیر سوال برد («در قضیه‌ی هسته‌ای توافق شد و اسم این را گذاشتیم "برجام"؛ برجام دیگری در قضایای منطقه، برجام دیگری در قضایای قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و ۴ و الی‌غیرذلک بایستی به‌وجود بیاید تا ما بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می‌کنند این منطق را در بین نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکارعمومی جامعه منتقل کنند. معنای این حرف چیست؟ معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی از مسائل اساسی‌ای که به حکم اسلام و به حکم برجستگی‌های نظام جمهوری اسلامی پایبند به آنها است، صرفِ‌نظر کند.»)
.
بعد از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در جمع اعضای مجلس خبرگان که طی آن به طور بی‌سابقه‌ای رای مردم مورد انتقاد قرار گرفت (با خسارت بار اعلام شدن عدم حضور محمد یزدی و مصباح یزدی در مجلس آتی خبرگان)، به نظر می‌رسد سخنرانی مشهد و انتقاد از آنچه اصطلاحا "ادبیات رییس جمهوری" خوانده می‌شود، ذخیره انبان منتقدان و مخالفان دولت تدبیر و امید و بازندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در پایتخت کشور، تقویت کند. این مسئله در حالی صورت می‌گیرد که اندکی بیش از سه سال قبل آیت‌الله خامنه‌ای در پی تنش بین روسای قوای مقننه و قضاییه با رییس‌جمهوری وقت، اظهار داشته بود: «یکی از موارد مضر، اختلاف میان مسئولان و بدتر از آن کشاندن اختلاف به میان مردم است.» همچنین به نظر می‌رسد حالا لااقل نمایش "حاکمیت دوگانه" جز خطوط قرمز نیست. سال 89 مقام رهبری، حدود پنج ماه پیش از ماجرای قهر احمدی‌نژاد و خانه‌نشینی‌اش، در دفاع از دولت وقت در جریان دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفته بود: «این دولت با دولت‌های گذشته تفاوت دارد و فرق اساسی در این است که تلاش نمی‌کنند حاکمیت دوگانه درست کند.»
.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر