۱۳۹۴ بهمن ۱۸, یکشنبه

«به من یاد بده»



«علم را بجوييد حتي اگر در چين باشد»، «حکمت را فراگيريد گرچه از اهل نفاق باشد» و «از گهواره تا گور دانش بجویيد» که از پیامبر اکرم (ص) نقل و روایت شده‌اند در کنار آیات متعددی از قرآن کریم (که شاید مشهورترین‌شان در دعای «رب زدنی علما» (طه – 114) بروز دارد - که ترجمه صحیح آن البته این است: «پروردگارا مرا با علم زیاد فرما») مبین اهمیت و ارزش بالای دانش و فراگیری دانش از منظر آخرین دین ابراهیمی است. با این همه شواهد به «تلخی» نشان می‌دهد در کشور ما که علاقمندی خود را به پایه‌گذاری تمدن نوین اسلامی سال‌هاست اعلام کرده، نظام آموزشی گرفتار مدرک‌گرایی افراطی شده و بنیه علمی محصولات آموزش و پرورش و آموزش عالی آن چیزی نیست که در نگاه اول به چشم می‌آید؛ در دوران پیش از دانشگاه، دانش‌آموز- محوری و فشار به معلمان و مدارس برای ارفاق و بذل نمره، باعث صعود دانش‌آموزان کم‌سواد در مقاطع تحصیلی شده و دانش‌آموختگان دانشگاهی نیز از جمله عموما فاقد مهارت‌اند و تقلب و التماس و واسطه‌تراشی برای گرفتن نمره و سفارش نگارش پایان‌نامه و پروژه به امری کاملا عادی و مباح تبدیل شده است! (این مطلقا به معنای خالی بودن مدارس و دانشگاه‌های کشور از "دانش‌آموزان" و "دانشجویان" – به معنای واقعی کلمه – نیست).
این «معضلِ» فرار از سوادآموزی و عشق به مدرک‌، وقتی رخ زشت خود را بیشتر نشان می‌دهد که در دنیای بیرون از مدرسه و دانشگاه نیز، علاقمندی به کسب دانش و یادگیری اگر که آن سوی کلاس و کارگاه آموزشی، خبری از پاداش و افزایش حقوق و گروه شغلی، یا دریافت گواهی شرکت در دوره نباشد، تقریبا به «هیچ» می‌رسد.
اخیرا دکتر محمود سریع‌القلم (استاد دانشگاه شهید بهشتی) در مصاحبه‌ای گفته بود: «من این عبارت (Educate me) (به من بیاموز) بیل گیتس را از بیش از ١٠ برنده ادبیات و علوم نوبل، کیسینجر، نخست‌وزیران و سیاست‌مداران اروپایی و آسیایی شخصا شنیده‌ام. یکی از دوستان من که شرکت بسیار موفق مشاوره در امور نفت و گاز در خارج دارد، می‌گفت به ده‌ها شرکت و دولت در دنیا مشورت می‌دهد و کار می‌کند اما ایرانی‌ها با او کاری ندارند ... نبود علاقه به یادگیری، گرفتاری بزرگ فرهنگی ما ایرانیان است.»
این ویژگی احتمالا پاسخ به چرایی خلوت بودن "کارگاه آموزشی دنیای مجازی، روزنامه‌نگاری آنلاین و نشریات الکترونیک" (آبان 94 – زنجان)، دو کارگاه آموزشی همزمان با نمایشگاه مطبوعات زنجان (دی 94 - زنجان) و کارآگاه آموزشی موسیقی  استاد مهدی آذرسینا همزمان با جشنواره موسیقی (بهمن 94 – زنجان) باشد!  
.
این یادداشت در شماره 18 بهمن 94 روزنامه صدای زنجان چاپ شد.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر