۱۳۸۹ خرداد ۲۷, پنجشنبه

بدتر ... بد ... خوب ... خوب تر


لابد توی این فیلم های سینمایی دیده اید که قهرمان فیلم، یا حتی ضدقهرمان، وقتی سر صندوقچه گنج که می رسد، از فرط خوشحالی گیج می زند و نمی داند سکه ها را پرت کند آسمان یا گردنبندهای مروارید را از خودش آویزان کند یا جیغ بزند و طلاها را بو بکشد یا حتی دور خودش بچرخد و بچرخد ... این همان حسی است که با خواندن بیانیه جدید میرحسین دست می دهد! بیست سال سکوت، میوه "غریب" و "شیرینی"داده؛ نمی دانی کدام را به تماشا بنشینی و لذتش را ببری؛ وقت کم می آوری اصلا! ... و آنها خوب میرحسین را، و کنه حرف هایش را، شناخته اند که ریزترین روزنه های ارتباط او را با جامعه، هدف گرفته اند، می خواهند کور کنند این روزنه های "آگاهی" را! ... یادتان هست در کتابهای درسی ابتدایی حکایت "پنبه های قریش" را؛ که پنبه ها را می دادند دست مردم تا بتپانند توی گوش شان و حرف های "محمد" را نشنوند؟! نه که میرحسین، "محمد نبی" باشد که نیست، ولی ذات "پنبه قریش" بی تغییر مانده!
*
تکثرگرایی و نفی هر نوع مطلق انگاری شرک آلود، تاکید به حرمت انسانی انسان؛ فارغ از هر وابستگی، اخلاق گرایی، اجرای بدون تنازل "قانون اساسی" در کنار صحه گذاشتن بر تغییر پذیری آن و ملاحظه همگراهی ارزش های دینی و ملی اگر که بخشی از شاکله این بیانیه و کم و بیش، حرف ها و اطلاعیه های پیشین میرحسین است اما نکته ظریف و دلنشینی در این بیانیه هجدهم نظر بسیاری را به خود جلب کرده که ارزشی فراتر از تصور اولیه می تواند داشته باشد آن جا که میرحسین می خواهد "تکاملی بودن سیر جنبش سبز" را یادآوری کند، و این که توجه به این مهم، "وحدت آفرین" و "زنجیره ساز" است؛ او اقبال مردم به خود را انتخاب بین "بد" و "بدتر" می خواند! می نویسد: " در آغاز سال جدید صبر و استقامت، به توصیه دوستان منشوری برای هماهنگی و همدلی بیشتر و تقویت هویت مشترک جنبش سبز تهیه شده که در ادامه این مقدمه تقدیم می شود. طبیعی است که متن پیشنهادی نتواند پاسخگوی همه سلیقه ها و مطالبات باشد. دلگرمی این همراه کوچک برای این معضل، راه حلی بود که تعدادی از رای دهندگان در آستانه انتخابات سال گذشته پیدا کردند. در زنجیره سبز میدان تجریش تا میدان راه آهن بودند کسانی که می گفتند میان بد و بدتر، بد را انتخاب می کنند و این انتخاب پیوستگی آن زنجیره محکم به‌یاد ماندنی را ممکن ساخت. اصلاح واقعی از همین تمیز و مسئولیت پذیری برای انتخاب این و یا آن شروع می شود. این متن قدم اولین است و جنبش سبز در سیر تکاملی خود انشاءالله متن کاملتر و زیباتری خواهد آفرید".
این فراز از بیانیه، نفی مطلق انگاری در درون جنبش سبز است؛ نوعی دعوت به صبر برای پیمودن پله به پله مسیر از بدتر به بد و از بد به خوب و خوب تر. ضمن آن که برای مایی که حاکمان را خواسته و ناخواسته همیشه خوب و خوب تر و خوب ترین و عالی و بی مثال تلقی کرده ایم، یادآوری یک فراز تلخ است؛ جایی که رییس "هاله نور" به دور خود می بیند و آن قدر تواناست که برای مدیریت دنیا هم طرح و برنامه دارد؛ یعنی که "عالی" است!

۵ نظر:

  1. سلام.كمكمك نگران شدم از نيامدنتان.
    از انتشار منشور سبز مير حسين خيلي خوشحالم.بسيار پرمغز بود.و آينده زيبايي را ترسيم مي كند.همچنين دايره سبز را گسترده تر كرده است.
    نامه تاج زاده و كديور هم منتشر شده.قبلتر هم نامه هاي رفسنجاني و مهاجراني. خيلي عاليست.اندك اندك اشباح خانه در حال روشن شدن است.و تابوها در حال شكسته شدن است. پنبه را خيلي زيبا آورديد.

    پاسخحذف
  2. من باورنکردم آن گنج پیدا شده را که شمای آرتیست نمی دانید با کدام جواهری چه اطواری بیایی! چون: آرتیست بمحض دیدن "صندوقچۀ گنج" واکنش توصیف شده ات را نشان می دهد. ونمی گذارد گنج بیات شده ودستمالی شده را درتاریک خانه به هیجان نامتعارف بنشیند.
    بیانیۀ تاج زاده هم البته یک لا ازدولا را می پوشاند بزور اگر تشویقش کنیم. ولی دولا دولا را هرگز!یا...هو
    ممکن است بعدازفوتبال آمدم کمی ساده تر وبامصداق هم.

    پاسخحذف
  3. وقتی در منشور سبز به بد و بدتر رسیدم فکر کردم که چقدر آدمی باید عزت نفس داشته باشد که به جای ناراحت شدن وتوهین به خود دانستن قیاس بد و بدتر (در آن زمان)، آن را آنقدر زیبا ببیند که از آن پایه ای بسازد برای ادامه راهش. و این امر مستلزم داشتن روحی بزرگ است .

    پاسخحذف
  4. و اشاره کرده به استقلال دین از حکومت ...

    پاسخحذف