۱۳۸۹ اردیبهشت ۹, پنجشنبه

استفتا درباره فیلترینگ

روز دوشنبه گذشته، فردای روز فیلتر شدن بلاگر، متن زیر را از طریق سایت اینترنتی دو تن از مراجع، به عنوان استفتا، به دفاترشان ارسال کردم. دنبال حل مساله و مشکل بودم و اصلا غرض سیاسی نداشتم و به همین دلیل سراغ مراجعی رفتم که حرف شان می توانست در ارکان حکومتی متصدی فیلترینگ گوش شنوایی داشته باشد. هیچ جوابی تا به حال، یعنی سه روز بعد از ارسال متن، دریافت نکرده ام ... واقعا برای من سئوال است چرا باید سایت هایی که هیچ نقشی در "تولید محتوا" ندارند و فقط "ابزار" نوشتن و به اشتراک گذاشتن فیلم و عکس در اختیار "عموم کاربران" قرار می دهند، فارغ از این که کاربر بسیجی است یا غیر آن، سانسور شوند! این به آن می ماند که همه چاقوهای شهر را به دلیل آن که بعضی ها چاقو کش هستند جمع کنند، یا جاده ای را کلا برای همه به دلیل آن که ممکن است قاتلی از آن رد شود، خراب کنند و ببندند؛ یا تاکستان ها را بسوزانند که مبادا عرق خوری انگوری را شراب کند. چنین رویه ای در فیلترینگ یک اعتراف ضمنی به در اقلیت بودن محض در بین کاربران اینترنت است و این که در این جامعه اکثریت بسیار بالایی "علیه" هستند. نه فیس بوک، نه توییتر، نه بالاترین، نه فرند فید، نه یوتیوب، نه بلاگر هیچ کدام راه را بر عضویت نیروهای "ارزشی" نبسته اند.
*


محضر مبارک حضرت آیت الله العظمی ... دامت برکاته
با سلام و احترام
استفتا: همان گونه که استحضار دارید طی ماه های اخیر دستگاه های ذیربط علاوه بر مسدود کردن "موردی" بسیاری از وبسایت های اینترنتی (به هر دلیل)، اخیرا اقدام به مسدود کردن بسیاری از سایت های اینترنتی کرده اند که خود تولید کننده مطلب و محتوا نیستند و کاربران آن ها می توانند از ابزار این سایت ها استفاده دو جانبه هم مثبت و هم منفی داشته باشند. لطفا بفرمایید حکم فیلتر کردن چنین سایت هایی چیست؟
توضیح: از روز گذشته، 5 اردیبهشت، یکی از سرویس های جهانی وبلاگ نویسی به نام "بلاگر" که "فقط" فضای رایگان و ابزار وبلاگ نویسی در اختیار عموم کاربران قرار می دهد و هیچ دخالتی در تولید محتوای آن ها ندارد به کلی فیلتر شده است. نمونه های کشوری چنین سایت هایی ابزار خیلی کمتری در اختیار کاربر قرا می دهند. در ضمن این سرویس رایگان بسیار پیشتر از مشابه های ایرانی فعال بوده و بسیاری از وبلاگ نویسان سال ها نوشته های خود را روی این سرویس ذخیره کرده اند

۵ نظر:

  1. آقاي معيني عزيز
    مدتهاست كه دز اين ديگ آبي گرم نمي شود.
    چند ماه قبل من يك سئوال مشترك از 7-8 تن از مراجع تقليد پرسيدم .درباره دروغگويي در بدست آوردن پست دولتي. جالب است بدانيد كه فقط يك نفر از ايشان بطور كاملا سر بسته جواب داد.
    مدتهاست كه عادت كرده ايم

    پاسخحذف
  2. میگیم شما که در خونه علما رو بلدی یه سوالی هم واسه ما کن:
    السئوال: فیلترینگ عطف به ما سبق دارد یاخیر؟
    یعنی خواندن مطالب مثلا راز سر به مهر که قبل از فیلترینگ در دسترس بوده و ما بعضی از آنها را ذخیره کرده ایم برای روز مبادا، مشکل شرعی دارد یا خیر. از آنجایی که فیلترینگ به اذن حاکم مملکت اسلامی انجام می شود باید آن دسته مطالب را از روی هارد ÷اک کنیم یا آب بکشیم.

    پاسخحذف
  3. سبز شدن این نقطه ها را دوست دارم.

    پاسخحذف
  4. کیارش عزیز ... بدبختانه نمی توانم حرفت را با دل قرص رد کنم

    حامد عزیز! در خونه علما روزی پناهگاه مردم بود؛ حالا بگیر نگیر دارد، توی بد وضعی هستیم

    پاسخحذف
  5. FASSANEH! ... من نیز؛ جای "سبزینگی" خالی بود در قالب جدید

    پاسخحذف