۱۴۰۳ شهریور ۲۴, شنبه

کِی بود؟!


 


از نماینده  ولی‌فقیه در استان و امام جمعه زنجان در خطبه‌های دیروز نماز جمعه نقل شده که «در سال ۱۹۹۷ میلادی در کشور اردن، در اردوگاه فلسطین نیز کشتار وحشتناکی انجام دادند و جمعه سیاه نامیده شد.» (ایرنا | ایسنا)

هر چه به حافظه و صفحات تاریخی رجوع کردم چیزی به عنوان "جمعه سیاه در اردن" پیدا نکردم.
با این حال "سپتامبر سیاه در اردن" وجود دارد و البته نه در سال ۱۹۹۷؛ ۲۷ سال جلوتر و در سال ۱۹۷۰!

در آن زمان درگیری بین دو گروه عمده جمعیت اردن یعنی فلسطینیان تحت عنوان سازمان آزادیبخش فلسطین (به رهبری یاسر عرفات) و نیروهای مسلح اردن (به رهبری ملک حسین) صورت پذیرفت که به شکست سنگین نیروهای عرفات منجر شد (بیشتر) بخوانید).

حجت‌الاسلام و المسلمین علی خاتمی البته در نماز جمعه دیروز به طور ناگهانی از نمازگزاران خداحافظی کرده و حالا قرار است نفر جانشین معین و معرفی شود و احتمالا فرصت تبیین افکار عمومی در این مورد از تریبون نماز جمعه مرکز استان از دست رفته است!

سه هفته پیش وقتی یادآور شدم میرزا کوچک‌جنگلی و رئیس‌علی دلواری به رغم ادعای امام جمعه، سال‌ها قبل از جنگ دوم جهانی از دنیا رفته بودند و لذا نمی‌توانستند علیه اشغالگران در سال ۱۳۲۰ مبارزه کنند (این‌جا)، حجت‌الاسلام و المسلمین علی خاتمی این تذکر بابت روایت نادرست از تاریخ را - در خطبه‌های هفته پیش - به تلاش برای تبرئه انگلستان از جنایت‌هایش در ایران منسوب کرد! (این‌جا)



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر