۱۳۸۹ آذر ۱, دوشنبه

این فتنه زیاد است، شما مختارید


همشهری جوان – شماره بیست و نه آبان 89 – محسن امین
*



"در جنگ شهری، زنان نیمی از لشکرند". این دیالوگ برگزیده من از قسمت هفتم سریال مختارنامه است که از زبان ابن زیاد جاری می شود. او با همین منطق، زنان کوفی را علیه شوهرانشان که پشت دارالحکومه جمع شده اند، می شوراند؛ زنانی که غم نان و ترس از آینده بچه ها، تا جایی به هول و ولا می اندازدشان که به خودشان اجازه می دهند نگهبانانی را که مانع راهشان شده اند تهدید به برداشتن قبا و ... بکنند و مردان، تسلیم فتنه ابن زیاد و خواسته به ظاهر کم زنان شان می شوند.
صحنه، میدان نفاق است و حق و باطل نامشخص اما مهم تر از آن، مشکل دنیا و غم نان است که قبل از این که بحث به حق و باطل بکشد، کار را یکسره می کند و "مسلم" تنها می ماند.
سریال، در سکوت جمعه شب تمام می شود اما ناله های تیتراژ پایانی نمی گذارد که به فکر فردا صبح باشم که اول هفته است و وقت کارزار روز و دنیا طلبی.
به همسرم می گویم: اگر من هم رفته بودم، تو هم می آمدی سراغم که برگرد سر خانه و زندگیت، که یخچال خالی است؟
سکوت می کند، سعی می کند طفره برود از جواب؛ می گویم: می آمدی یا نه؟ می گوید: ...
فردا به خانم های همکار که می رسم، همین را می پرسم، جواب مشابه است.
فکر می کنم از بقیه هم بپرسم: آقایان اگر کوفی بودید، می رفتید در جمعی که با مسلم بیعت کرده بودند و اگر همسرتان، با چنین وضعی می آمد دنبالتان، می رفتید یا می ماندید؟
خانم ها، اگر همسرتان در آن کارزار بود چه می کردید؟
جواب بدهید، محرم نزدیک است!

۷ نظر:

  1. این خط کشی بین خانمها و آقایان را دوست ندارم، کما اینکه در حوادث بعد از انتخابات این زنان بودند که نه تنها از لقمه نانشان هم گذشتند، بلکه جگرگوشه هایشان را هم شجاعانه دریغ نکردند.
    به شهید آباد دزفول که بروی و قبرهای ردیف خانوادگی را که ببینی، هشت سال دلاوری زنان است که خودنمایی می کند و نه لفمه نانی سر سفره هایشان که آنهم نبوده.
    اینهمه به خوردمان دادند در این سیمای میلی و روزنامه ها و مجله هایمان، این هم روی بقیه، بگذار القا کنند که زنان فقط یه فکر برآوردن نیازهای سخیف زندگی اند، حقیقت است اما که در تاریخ باقی می ماند.

    پاسخحذف
  2. ّFASSANEH ... این به نظرم بیشتر اشاره دارد به این که نقش خانم ها بیشتر از اون اندازه ایه که تصور می شه. در ماجرای محرم سال 61 و خالی شدن اطراف مسلم، فتنه ابن زیاد در کمک گرفتن از زنان برای وادار کردن همسران شان برای سکوت یا سرباز یزید شدن یک واقعیت تلخه ... این تکذیب کننده نقش مثبت زنان در عرصه های زمانی و مکانی دیگر برای مبارزه نیست. کسی می تواند مثلا جمیله بوپاشا را فراموش کند؟ یا بسیاری چون او را؟ من به شخصه معتقدم در جنبش سبز نقش زنان خیلی پررنگ بوده. مهاتما گاندی گفته بود: "شاید زنان از نظر جسمی ضعیف تر از مردان باشند اما از لحاظ روحی نیرویی صد برابر مردان دارند. اگر می توانستم ارتش آزادی هند را از زنان تشکیل دهم، بدون شک قبل از یک سال به پیروزی می رسیدم "

    پاسخحذف
  3. ده درصدش همین است که گفتید، اما نود درصدش نا خودآگاه القا کننده ی چیز دیگر. کما اینکه نویسنده ی این متن می آیدو تمام این ماجرا را دوباره و چندباره به همسر و همکاران خانم خودش هم تعمیم می دهد.
    مساله اینجاست که تا دلتان بخواهد از ماجراهای محرم های جاهلیت عربی فیلم و سریال می سازند اما درباره ی بوپاشا و گاندی من و شماییم که می دانیم.
    به نظر من عنوان کردن دوباره ی این بحث ها تحت هر نامی درست نیست و اصلا اینهمه پرداختن و توجه به یک جمله ی این سریال -از نقطه نظرهای گوناگون- خود نمایانگر وجود یک نقطه ی کور در تفکر ایران امروز است. چه آنهایی که برای نمایاندن نقش پررنگ و مهم زنان به این جمله اشاره کردند و چه آنهایی که برای اشاره به نیازهای سطحی زنان آنرا مطرح کردند و یا حتی کسانی که اصلا این جمله مشخص تر توی ذهنشان حک شد، همه و همه نشانگر آن بودند که یک جای کار ایراد دارد، اصلا زن بودن نباید اینهمه متمایز شود.

    پاسخحذف
  4. چرا به خودتان زحمت می دهید. خودتان را بگذارید جای آن خانم ها، جواب روشن است. مشکلات را بگذارید یک طرف، میزان تحملتان را هم حتی در 1.5 ضرب کنید باز هم جواب مشخص است که وزنه در کدام طرف سنگینی می کند.

    پاسخحذف
  5. بنده به خانم فسانه حق می دهم.
    شما باید شرایط آن زمان را در نظر بگیری! البته اگر مردان آن روزگار هم بمانند زنان در طول روز در خانه بودند و در صورت عدم وجود مواد غذایی باید با ناله ها و رنج ها , بیماریهای فرزندانشان به صورت پیاپی مواجه می شدند، تصمیمشان چندان فرقی با مردان نداشت!
    مسئله اینجاست که در اینجا بدون در نظر گرفتن چنین مسائلی، فقط زن بودن آنها را مورد مباحثه قرار گرفته است.
    در حالی که ما مردها به دلیل حضور کمتر در خانه و عدم مواجهه با مشکلات درون خانه در مقایسه با زنان، آزادانه تر می توانیم تصمیم بگیریم و راحت تر مصائب خانه را فراموش کنیم.
    با این حال در همین جنگ خودمان چه بسیار زنانی که با شرایط سخت زندگی ساختند اما نه تنها شوهرانشان را از رفتن به جبهه باز نداشتند که آنها را در تصمیمشان همراهی کردند و اراده اشان را تقویت نمودند.
    اما در مورد اینکه ما اگر در کوفه بودیم چه می کردیم باید بگویم که این سوال را به راحتی نمی توان پاسخ داد! باید در شرایط باشی! باید ترس های آنها را با تمام وجود حس کنی و دغدغه ها و امید های آنها را داشته باشی تا بتوانی ادعا کنی که تصمیمی واقعی گرفته ای. وگرنه اینکه من در این شرایط بگویم "اگر من بودم بر نمی گشتم" و یا "برمی گشتم" هیچکدام نمی تواند معتبر باشد.

    پاسخحذف
  6. گروهی زنان را دیدند و برایشان از معضلات و مشکلات گفتند و گروه دیگر اصلن به حساب نیاوردند زنان را.وقتی هیچ کس، به شما هیچ نمی گوید وقتی از برهانی اطلاع ندارید چرا باید سرمایه زندگی تان را از دست بدهید(مرد آن دوران= سرمایه زندگی). بسیاری از زنان در جنبش سبز- قبل از انقلاب یا جنگ 8 ساله، وقابع را رصد کرده و به ضرورت انجام کار واقف بودند.
    چرا باید برای موضوعی که نه برهانش معلوم است و نه حقانیتش بها پرداخت کرد؟
    راستی کدام یک از آن مردان برای زنش یک دلیل می توانست بیاورد؟ هیچ کدام شاید به جز مختار!
    در همه وقایعی که اشاره کردید قطعا زنانی بوده اند که غم نان برایشان از هر چیز دیگر مهم تر بوده باشد اما مردانشان به کارشان ادامه داده اند چون دلایل محکمی داشته اند. کما اینکه پدران و برادرانی نیز بوده اند که زنان را مانع فعالیت شده اند اما آنها به راهشان ادامه داده اند

    پاسخحذف
  7. میرفتم اما نه برای غم نان,میرفتم تا با او در کنار مسلم باشم

    پاسخحذف