۱۳۹۸ خرداد ۸, چهارشنبه

ساده نیست




1. گرفتار کردن افراد درمناسبات عشقی وجنسی و سپس باج‌خواهی توسط سازمان‌های اطلاعاتی، سابقه‌ای طولانی دارد. در کتاب «قدرت‌های بی‌صدا»، گونتر نولا (مقام امنیتی آلمان‌غربی در دوره جنگ سرد) از جمله درباره ماجرای خودکشی وابسته نظامی فرانسه را در مسکو، پس ازگرفتار شدن در تور «پرستو»های کی.جی.بی (سازمان اطلاعاتی شوروی سابق) نوشته است. [«پرستو» اصطلاحی است برای اشاره به زنانی که در استخدام سازمان‌های امنیتی، می‌توانند محملی برای رسوایی جنسی و اخلاقی و سپس باج‌خواهی از افرادی خاص شوند.]

2. در ایرانِ قبل از انقلاب هم گرفتار شدن مرحومان آیت‌الله فلسفی و حجت‌الاسلام شجونی در تور «پرستو»های ساواک معروف است. پرویز ثابتی (نفر دوم ساواک) این ماجرا را در کتاب «در دامگه حادثه» توضیح داده است.

3 . به اعتبار یادداشت‌های امیراسدلله علم (به خصوص در 2 سال آخر وزارت دربارش)، قوّادی (جاکشی) برای شاه، از وظایف وزیر دربار بوده است! زنان و دختران متعدد ایرانی، اروپایی و آمریکایی با پرداخت هزینه (با تلاش برای مخفی کردن موضوع از همسر قانونی و رسمی شاه (فرح دیبا)) در اختیار شاه قرار گذاشته می‌شدند ولی در یک مورد، این نوع ارتباط به دردسر پرسروصدایی علیه شاه تبدیل شد.نام دختر گیلدا بود؛ دختر یک افسر ارتش شاهنشاهی. او شایع کرد که شاه عاشق او شده است و این شایعه به سرعت پخش و در پی آن، رابطه شاه و فرح تیره شد. در یک مورد حتی یک روزنامه آمریکایی با خانواده گیلدا مصاحبه کرد. آنها به این روزنامه گفتند که دخترشان فقط رفیقه شاه است!

4. بعد از انقلاب هم از روابط عشقی/جنسی علیه برخی استفاده شده؛ از معادیخواه گرفته تا عطاءالله مهاجرانی ... روایت‌های مکرر متهمان‌سیاسی از رفتار بازجویان که انگشت روی مسائل زناشویی و جنسی گذاشته‌اند نیز متواتر است. مستندترین آنها، روایت تصویری بازجویی از همسر سعید امامی (متهم پرونده قتل‌های زنجیره‌ای) است.

5. فرج سرکوهی بعد از خروج از ایران مدعی شد: «صداتو ... در تختخواب با همسرت ضبط کرده‌اند و برایت می‌گذارند و با کتک مجبورت می‌کنند آن صداها را در بیاوری.»
به راه انداختن موج اتهامات جنسی و اخلاقی علیه کارکنان شبکه فارسی بی.بی.سی در سال‌های بعد از  88 را در رسانه‌های داخلی، در همین چهارچوب می‌توان قرار داد و تفسیر کرد.(+)


6. قضاوت درباره ماجرای شوک‌آور محمدعلی نجفی زوداست اما نمی‌توان این ماجرا را به راحتی «ساده» و «یک‌لایه» فرض کرد؛ یک قتل بر اساس خشم آنی یا هر چیز معمول دیگری (هفتاددرصد قتل‌ها در ایران بر اثر خشم آنی است(+. اینک پای کسی در میان است که سال‌ها عهده‌دار مقام‌های مهمی بوده، عضو شاخص یک جناح سیاسی (اصلاح‌طلب) است و وقتی سال گذشته، شورای شهر تهران بار نخست استعفای او را رد کرد، «دادستان کل کشور»، "بساط سیاست‌بازی"شورا را تخطئه کرد و خواست نجفی دوباره استعفا کند!️


▪️ پ.ن: این یادداشت در پی تخفیف اقدام مجرمانه و تباه «نجفی» نیست؛ تنها تلاشی است برای طرح یک احتمال.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر