۱۳۹۴ اسفند ۹, یکشنبه

انتخابات تمام می‌شود



مردم در یک بازه زمانی کوتاه، نهایتا سه ماهه، به گود انتخابات و انتخاب وارد و از آن خارج می‌شوند؛ این قاعده و طبیعت همه  انتخابات‌هاست. خروجی، کسانی هستند که برای مدتی معین و محدود، از 4 سال (برای ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس و شورای شهر و روستاها) تا 8 سال (برای خبرگان) – و البته قابل تمدید – برای موکلان خود تصمیم می‌گیرند؛ تصمیم‌هایی که اثراتش گاه بسیار بسیار فراتر از آن چهار و هشت سال است؛ به درازای عمر چندین و چند نسل. آنچه این تصمیم‌ها را از مدار مصلحت مردم دور و خارج، و برگزیدگان را مشغول عیش و عشرت تصمیم‌های محله‌ای و بخشی و مضر به حال عامه مردم در میان‌مدت و طولانی‌مدت می‌کند، بی‌اعتنایی مردم به پیگیری و مطالبه مدام و رصد گفتار و کردار برگزیدگان است. این کوتاهی در پرسش‌گری، پاسخ به نیازهای گاه نامشروع اطرافیان و نزدیکان افراد برگزیده را به صدر برنامه‌های نماینده می‌کشاند و مصالح عمومی را به حاشیه می‌راند.
انتخابات با شکست قریب به اتفاق کاندیداها تمام می‌شود؛ از بین بیش از صد نامزد انتخابات در استان زنجان، نهایتا 5 نفر راهی مجلس می‌شوند ولی شکست بقیه نامزدها، به معنای شکست و معافیت مردم از مطالبه خیر و صلاح استان‌شان نیست. نمایندگان عازم تهران و عموما همان‌جا ماندگار می‌شوند، استان با همه شهرها و روستاهایش می‌ماند و مردمانش که باید برنامه زندگی‌شان بر مدار تصمیم‌های باشد که در مجلس شورای اسلامی و خبرگان گرفته می‌شود.
نمایندگان باید درد آغاز دوران نمایندگی را حس کنند؛ حافظه مردم را جدی بگیرند، مردم مدام از ایشان سوال کنند و امان ندهند؛ برای بحران آب چه قانونی پیشنهاد خواهی کرد؟ برای تسهیل فضای کسب و کار به کدام قانون رای خواهی داد؟ نهادهای معظم و گردن‌کلفت معاف از مالیات را که رها نخواهی کرد؟ برای فرهنگ و اخلاق، کدام بودجه را به کدام دستگاه فرهنگی مفید و موثر خواهی رساند؟ نکند غصه‌ات بذل و بخشش پست‌ها به فک و فامیل و اعضای ستادت باشد؟! نکند چرب و شیرین دنیای نمایندگی، جهنم را میزبان‌ات کند؟
کانال این مطالبه‌گری رسانه‌ها و تشکل‌های مردمی هستند و دفتر ارتباط‌ مردمی نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه؛ و غم‌انگیز است بدانید که یک گزارش خبری در سال گذشته (که در هفته‌نامه فردای زنجان منتشر شد)، نشان داد تلفن این دفاتر در موعد تهیه گزارش، یا خراب بوده یا روی فکس و یا روی پیامگیر!
.
.
این یادداشت در شماره 9 اسفند روزنامه صدای زنجان چاپ شد.
.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر