۱۳۹۴ بهمن ۱۳, سه‌شنبه

«مگر شهرزاد چه کار کرده؟»



مجله "تجربه" در شماره 41 (بهمن 94) متن گفت‌و‌گوهای میزگردی را با حضور امیرحسین چهل‌تن، رضیه انصاری (نویسنده) و محمدعلی جعفریه (مدیر انتشارات ثالث) درباره وضعیت بازار نشر و رمان ایرانی، منتشر کرده است.
جعفریه در بخشی از این میزگرد حرف جالبی زده:
.
یک مثال ساده بزنم. الان همزمان سه تا سریال پخش می‌شود. دو تا در تلویزیون جمهوری اسلامی و یکی هم در شبکه‌های خانگی: کیمیا، معمای شاه و شهرزاد. خب اصلا حیف بودجه‌ای که برای ساخت معمای شاه صرف شده. تحریف تاریخ است. کیمیا هم آن قدر ابتدایی است که به درد نمی‌خورد. در مقابل شهرزاد را داریم. درست است که به نظر من نسخه‌ی ایرانی شده سریال سوپرانوز است ولی چون دستش بازتر بوده، سراغ مصدق رفته و نوشیدنی وسط فیلم گذاشته و فضایی ساخته که سریال مقبول افتاده. دوشنبه‌ها خیلی‌ها منتظرش هستند. مگر شهرزاد چه کار کرده؟ کمی برگشته به هزاردستان علی حاتمی. کار همان است. منتها چون دست کارگردان باز بوده سراغ شعر نیما و اخوان رفته، کافه نادری نشان می‌دهد و از  این چیزها در حالی که معمای شاه و شهرزاد از یک دوره هستند. ادبیات هم  همین است. اگر دست نویسنده باز باشد می‌تواند کار خوب کند. من کتابی دارم از نویسنده‌ای که راحت می‌توانم ده هزار نسخه از آن چاپ کنم اما می‌ترسم چاپش کنم. اصلا می‌ترسم بدهم به ارشاد. از همن اول که نویسنده می‌نویسد با ترس و لرز می‌نویسد. بعد وقتی کار را به ناشر می‌دهد ناشر هم باید احتیاط کند ... شما از ارشاد هم باید بروید جلوتر. چون شما با ارشاد سروکار ندارید. ارشاد به کتاب مجوز داده ولی یک عده‌ای می‌گویند ارشاد مجوز داده که داده شما نباید چاپ می‌کردید.
.
.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر