۱۳۹۱ اسفند ۱۶, چهارشنبه

چهارپاره – 108 / کدام فرهنگ ِ کدام مردم ِ کدامِ ایران؟

(1)
نماینده دائم ایران در سازمان ملل، محمد خزاعی، در انتقاد از فیلم «آرگو» گفته که «اشتباهاتی که کارگردان در نمایش ایران پس از انقلاب و رفتار مردم با یکدیگر مرتکب شده، نشان می‌دهد سازندگان «آرگو» با فرهنگ ایران آشنا نبوده‌اند ... می‌خواهم کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «آرگو» را به ایران دعوت کنم، چون پس از آن، آنها بابت ساخت چنین فیلم ضعیفی از ملت بزرگ ایران عذرخواهی خواهند کرد.»(+)
.
حمله به سفارت انگلیس - تهران (1391)
.
(2)
باید منتظر ماند و دید که آیا اساسا چنین دعوتی صورت خواهد گرفت یا نه؛ اما واقعا قرار است کارگردان و تهیه کننده فیلم آرگو بابت چه چیزی پشیمان شوند؟ قرار است اسناد و مدارکی برایشان رو شود که نشان می دهد در دوران انقلاب، تندروی نبوده؟ از دیوار سفارت بالا رفتن نبوده؟ بسیاری از کسانی که از در توجیه اشغال سفارت آمریکا وارد می شوند، وجدان و افکار عمومی را، به توجه به «مقتضیات زمان» ارجاع می دهند! خب چرا؟ آیا نماینده دائم ایران در سازمان ملل حاضر است دقیقا مشخص کند که در این فیلم چه توهینی به مردم ایران شده است؟ جناب خزاعی حمله سال گذشته به سفارت انگلیس را که توسط بسیج دانشجویی چند دانشگاه پایتخت به راحتی برنامه‌ریزی و اجرا شد را، از خاطر نبرده که؟ اگر بُرده، دیگران هم برده‌اند؟ آقای نماینده دائم از کدام فرهنگ ِ کدام مردم ِ کدامِ ایران سخن می‌گوید؟
.
(3)
یک فقره نور چشمی، موسوم به «مسعود ده‌نمکی»، (به خصوص) در اخراجی‌های 2 کار را به جایی رساند که بسیاری از اصحاب جبهه و جنگ زبان و قلم به گله و شکایت گشودند. او مدعی دفاع از ارزشها و جبهه رفته هم هست. دکان سینما اما او را مجاب کرد که داستان را به میل خودش، زیر و زبر و چپ و راست کند. اگر روزی این نور چشمی بابت این چنین فیلمی عذرخواهی کرد، آن گاه شاید نوبت امثال بن‌افلک هم برسد که نه مدعی دفاع از ارزشهاست و نه انقلابی و جبهه رفته. دکان سینماست دیگر؛ سیاستمداران هم حق خرید دارند لابد؛ همه سیاستمداران و نه فقط ولی نعمتان ده‌نمکی و نه فقط سیاستمداران باب میل نماینده محترم دائم.
.
(4)
به راستی چرا تا کنون فیلمی از انقلاب دوم، 13 آبان 58، نساخته‌ایم؟ لطفا کلاه‌تان را قاضی کنید.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر