۱۳۹۰ آبان ۱۸, چهارشنبه

قرائن دیگر


اینکه گزارش اخیر دبیرکل آژانس انرژی اتمی، که اشاراتی واضح تر از همیشه به احتمال رویکرد نظامی ایران در فعالیت های هسته ایش داشته، گزارشی "فنی" و "مستند" است یا گزارشی "سیاسی"، فرع بر این است که افکار عمومی جهانی و اجماع سیاستمدارانی که قرار است در مجامع جهانی درباره آن واکنش نشان دهند و آن را مبنای تصمیم گیری های بعدی خود قرار دهند، برای باور کردن یا نکردن این گزارش، چه "قرائن دیگر"ی در کنار گزارش قرار خواهند داد.
.
سیاستمداران ایرانی می توانند به آمانو و سران کشورهای غربی تهمت بزنند و دشنام دهند، و شاید در این هنگامه، که تعارض های سیاسی خارجی با تعارض های سیاسی داخلی در هم آمیخته و فرسایش مضاعف شده، بهانه ای برای "وحدت مقطعی داخلی" فراهم ببینند، اما حتما از یاد نمی برند که "قرائن دیگر"، برای رد یا اثبات، به چیزی فراتر از سخنوری و لفّاظی و حماسه سرایی پشت تریبون های یک طرفه محتاج است.
.
.
.

۳ نظر:

  1. در گوگل پلاس:
    .
    .
    .
    Katayoon Tabatabaei - متاسفانه عده ای فکر می کنند ، سیاستمداران و یا تصمیم گیرندگان در سطح بین الملل، عوام هستند که به وعده پول رایانه و سیب زمینی و ...و یا تشر و ...بنشینند سر جایشان !
    .
    Amirali Safa - جناب معینی عزیز؛ حرف شما درست اما در مورد چه چیزی قرائن دیگر ارائه بشه؟ وقتی اینقدر وقیح هستند که چیزی که زمان البرداعی بیان شد قابل استناد نیست و کذبه رو الان دوباره میارن به عنوان سند ارائه می‌کنن، در مورد چه چیزی بحث بشه؟ خود همون هم فقط یک حدس و پیش‌بینی هست در مورد یک‌سری تحقیقات صرفاً؛ مضاف بر اینکه عین جملات رو قبلاً سازمان برآورد اطلاعاتی امریکا منتشر کرده بود و خیلی چیزای دیگه که اساسا جای هیچ بحثی رو باقی نمی‌گذاره.
    نمی‌دونم چرا امریکا داره اینجوری به درودیوار می‌زنه، اون از قضیه ترور اینم از این.
    .
    Katayoon Tabatabaei - زمان البرادعی کلا فرق می کرد.
    مقدار زیادی از عدم واکنش خشونت بار غرب نسبت به پرونده هسته ای ایران را مدیون نحوه گزارش نویسی ایشان هستیم .
    ولی خوب این رئیس ، مسلمان نیست! احساس همدردی با کشورهای خاورمیانه هم ندارد متاسفانه !
    .
    Amirali Safa - نوع نگاه شما واسم جالبه، بجای اینکه فکر کنید شاید تاثیر‌پذیری آمانو از غرب باعث چنین گزارشی شده، ذهنتون می‌ره سراغ اینکه مسلمان بودن البرادعی تا حالا مانع چنین گزارشی بوده :)
    احتمالاً نظرتون درباره احمدشهید هم خوندنیه
    .
    Katayoon Tabatabaei - صحبت از مسلمان بودن البرادعی منافات دارد با این که آمانو تحت تاثیر دیگران نگارش چنین گزارشی را انجام داده؟!!!!
    .
    Amirali Safa - به نظر شما نداره؟
    .
    Katayoon Tabatabaei - منافات داره؟
    ایشان مسلمان بودند و ...هوای ایران را داشتند !
    آمانو بیشتر از غرب تبعیت می کند!
    نمی توانند این دو مقوله یک جا جمع شوند؟!!!!!!!!!!
    .
    Mohammad Moeini - جناب صفای عزیز! ما مردم وقتی دسترسی کاملی به اخبار موثق نداریم (و این طبیعی به نظر می رسد)، ناچاریم به یک سری قرائن دیگر هم توجه کنیم. ببینید، همان گزارش های البرادعی هم مانع تصویب چهار قطعنامه علیه ایران نشد. همان موقع هم علیه البرادعی حرف داشتیم زیاد ... ایران درباره محو اسراییل حرف زده. آشکارا در مورد مسائل داخلی لبنان و سوریه گرفته تا بحرین و مصر دخالت کرده؛ خودتان را بگذارید جای کسی که ایرانی نیست، مسلمان نیست و شاید حتی مسلمان شیعه نیست؛ تعصب های این طوری کنار که برود، می بینیم چیزی که از ایران ما نمود خارجی دارد، کشوری است که قریب به بیست سال در مورد فعالیت های هسته ایش دروغ گفته، بعد چهار قطعنامه را قبول و اجرا نکرده و در مورد مسانل همه کشورهای منطقه نیز نظر دارد و دخالت می کند و مردم معترض خود را هم شدیدا سرکوب می کند. تازه یک نیروی نظامی خاص دارد برای عملیات برون مرزی. تکرار می کنم؛ تعصب مذهبی و ملی را که کنار بگذاریم، چهره خارجی خودمان را از منظر یک بیننده بیرونی، راحت تر درک می کنیم. معلوم است در این میانه، سرویس های جاسوسی رقیب و دشمن، بر آتش این سوتفاهم ها می دمند
    .

    پاسخحذف
  2. آقایون بجای آب رو آتیش زیختن هی هیزمش زیاد میکنن..

    پاسخحذف
  3. دوباره در گوگل پلاس:
    .
    .
    .
    Amirali Safa - محمد جان؛ حرف شما کاملاً درست. اما به نظر شما دولت ایران برای رفع سوء تفاهمات صرفاً در خصوص پرونده‌ی هسته‌ای، کم کاری کرده؟
    یک زمانی ایران به صورت کاملاً داوطلبانه خیلی فراتر از پادمان، اجازه نظارت داد. ولی دید بی‌فایده است و اینها حرفشون یه چیزی دیگه اس. فکر می‌کنم خود شما می‌دونی که انرژی هسته‌ای کاملاً بهانه ست.
    حالا هم بعد از افتضاحات دروغ در عراق و افغانستان، دیگه این حنای اینها رنگی نداره. دیدید که خیلی سریع‌تر از اونچه فکرش رو می‌کردیم قضیه ترور خوابید.
    الان هم در خصوص هسته ای تنها چیزی که وجود داره بحث رسانه ایی و ترسوندن مردم هست، همین هم به زودی خواهد خوابید
    .
    Katayoon Tabatabaei - کم کاری نکرده؟
    خوب مدتها مخفیانه فعالیت می کرده ! این از نظر آژانس بد ترین گناه محسوب می شه . و همه مشکلات هم حول این محور می چرخه:
    اگر صلح آمیز بود فعالیت شما چرا مخفیانه کار می کردید؟!
    .
    Amirali Safa - همین دیگه، می‌گم حرف زور می‌زنن، بر اساس قانون مشکلی در فعالیت و تحقیقات نیست، فقط 6 ماه قبل از رسیدن به یک مرحله‌ی خاصی باید اطلاع داد. اینها می‌گن چون غرب(!) به شما مشکوک بوده باید اجباراً داوطلبانه(!) خیلی قبل از این 6 ماه یعنی زمانی که فکر این تحقیقات به سرتون زده به ما اطلاع می‌دادید.
    خودشون رفتن خیلی قبل‌تر از 6 ماه عکس هوایی تهیه کردن و گفتن آها؛ ببینید ایران مخفیانه کار می‌کنه.
    مگر چند درصد از مردم از این قانون 6 ماه اطلاع دارند؟ اونها از همین عدم اطلاع استفاده می‌کنن و جنجال راه می‌ندازن.
    .
    Katayoon Tabatabaei - اونها مگه برای مردم اطلاعیه می دن ؟
    اطلاعات ارائه می کنن؟
    خیر!
    برای سیاستمدارانی که بلدند منافع ملی خودشون رو چگونه نمایندگی کنند!
    و صد البته برای سیاستمداران ما که یک خط انگلیسی بلد نیستند تا بتونن گزارشات آژانس رو درست بفهمند و تحلیل کنند!
    متاسفانه سیاستمداران ما حتی بلد نیستند با لبخند و ملایم حرف بزنند و چانه زنی ...
    .
    Amirali Safa - خوب این نظر قشنگ شماست، اما واقعیت نداره :)
    شک نداشته باشید اونها هم برای مردم گزارش می‌دن . و البته شاید برای سیاستمدارانی مثل خاتمی! که با یه تشرِ اینجوری تا هم فیها خالدون اتاق خواب‌ش عقب نشینی میکنه. اما خدا رو شکر گذشت زمان اون گوگولی مگولی‌ها
    .
    Katayoon Tabatabaei - مودب باشید.
    نامه های رئیس جمهور محبوب به آمریکا و "خادم ....خطاب کردن مسئولین عربستان نشان از اوج شجاعت عزیزان دارد.
    .
    Amirali Safa - شوخی بود ولی در عین حال مودبانه‌ترین حرفی بود که می‌شه در برابر خیانت‌های اون آدم بیان کرد. اگر اون زمان اون‌همه عقب‌نشینی نمی‌کرد الان اینها خیال برشون نمی‌داشت که اینجوری کنن.
    اون کار دکتر هم، بله اشتباه بود.
    .
    Neda Ghiasi - هرچند قدیمیه، ولی ارزش خوندن داره:
    http://shirzad.ir/2010/04/post.html
    .
    Katayoon Tabatabaei - آها!
    پس این قطعنامه ها و تحریم ها حاصل شجاعت دولت اخیر است !

    پاسخحذف