۱۳۹۰ آبان ۱۵, یکشنبه

نامه ای که برای شهردار فرستادیم



اشاره:  چهل – پنجاه روز قبل، به یکی از اعضای شورای شهر بندرعباس گفتم که در مورد مدیریت شهری نامه ای دارم که از شما خواهم خواست آن را به دست شهردار برسانید. وی قبول کرد. نوشتن این نامه مثل خیلی از کارهایم به تاخیر افتاد تا رسید به دوم آبان ماه. نامه را که نوشتم و آماده کردم، یک آن به ذهنم رسید که چه خوب می شد اگر امضاهای بیشتری پای آن بود. در عرض چند دقیقه متن تهیه شده اولیه را در صفحه فیس بوک خودم و صفحه "بندرعباس" که بیش از 1400 عضو دارد منتشر کردم و اعلام کردم که این نامه (سرگشاده) تا یک هفته اینجا می ماند تا دوستان موافق آن را امضا (لایک)، و اشکالات آن را گوشزد کنند. بعضی دوستان شناخته شده هنرمند بندر و وبلاگ نویس هم به کمک آمدند و این نامه را به دوستان خود معرفی کردند. یک هفته بعد تعداد امضاها به نود امضا رسید که البته من بسیاری از ایشان را نمی شناختم ولی تا جایی که فهمیدم از بندری های مقیم اقصی نقاط دنیا در بین شان بود تا اساتید دانشگاه و دانشجویان و هنرمندان و فعالان فرهنگی و افراد تحصیلکرده. به نظرم رسید پای آن عضو شورای شهر را هم برای رساندن نامه به میان نکشیم و رأسا نامه را ارسال کنیم تا تبعات احتمالی گروه بندی های داخل شورا دامنگیر این نامه نشود. همزمان خبر خوبی در رسانه ها منتشر شد که از ابراز علاقمندی استاندار هرمزگان به حمایت از کارهای ماندگار توسط شهرداری بندرعباس حکایت داشت(+). احتمال می دادم بهترین فرصت برای رسانه ای کردن نامه هم فرا رسیده. ظهر سه شنبه (دهم آبان)، لیست امضاها با حدود نود امضا بسته شد و متن نامه با قدری اصلاح بر اساس پیشنهادهای دریافتی آماده شد. ارسال آن نیز از طریق ایمیل و فاکس به دفتر شهردار و استاندار، روزنامه های محلی صبح ساحل، ندای هرمزگان و دریا و خبرگزاری های ایرنا، ایسنا، فارس و مهر تا ساعت 2.5 خاتمه یافت. روزنامه صبح ساحل – به عنوان باسابقه ترین و پرتیراژترین روزنامه استان – متن کامل نامه را روز گذشته (14 آبان) در صفحه دو چاپ کرد. روزنامه ندای هرمزگان نیز در همان روز، و البته با حذف بخش مقدمه نامه، آن را در صفحه سه چاپ کرد. به نوبه خودم امیدوارم این نامه که با حسن نیت تهیه و ارسال شده، گرفتار روزمرگی های مدیریتی و سیاسی نشود.
.
متن نامه به قرار زیر است:
.
.
جناب آقای سلطان زاده
شهردار محترم بندرعباس
با سلام و احترام

 اینجانبان، امضا کنندگان این نامه، به عنوان شهروندان ساکن در بندرعباس یا کسانی که روزگارانی عمر خود را در این شهر سپری کرده ایم و آن را دوست داریم،  وظیفه خود می دانیم ضمن قدردانی از تلاش های جنابعالی و همه همکارانتان در مجموعه شهرداری، نکاتی چند را فارغ از تعارف، خدمت شما عرضه داریم؛ نکاتی که به زعم خود آنها را ناشی از دل نگرانی هایمان به عنوان یک شهروند از کم توجهی یا بی توجهی های سهوی و عمدی در مدیریت شهری بندرعباس می دانیم. بی تردید عمده تلاش ما طرح مساله است، چاره اندیشی و عملیاتی کردن آن، بر عهده مجموعه نهادها و سازمان های دخیل در مدیریت شهری، و در رأس آن ها مجموعه استانداری و فرمانداری، شورای اسلامی شهر و شهرداری بندرعباس است که خوش بینانه انتظار داریم در کنار توجه به مفاد این نامه، خود را از تجربیات مفید مدیران و مردمان شهرهای موفق در مدیریت شهری بی نیاز ندانند.
ما همه حرف را در دو بخش خلاصه کرده ایم و این البته قطعا به آن معنا نیست که همه کاستی، در این دو مقال خلاصه می شود: نخست) آموزش فرهنگ شهر نشینی، دوم) مدیریت جمع آوری و دفع زباله.
.
.
الف) آموزش فرهنگ شهرنشینی
.
آموزش فرهنگ شهرنشینی در برنامه ریزی های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت شهرداری چه جایگاهی دارد؟ به طور مشخص آیا برای تربیت شهروندان و استفاده از انرژی اجتماعی آنان جهت فراهم کردن محیط شهری سالم، برنامه ای تدوین و اجرا می شود؟ آیا اثرگذاری این آموزش های احتمالی برآورد می شود؟
پیشنهاد مشخص ما  این است که در این حوزه، ماموریت واضحی برای سازمان فرهنگی شهرداری بندرعباس تعریف، و در مدت معیّنی، اثرات آن سنجیده شود. در این ماموریت موضوعاتی از قبیل الزامات فرهنگی و اجتماعی زندگی آپارتمان نشینی، شوون همسایه داری، رانندگی، زیباسازی ساختمان ها، سد معبر، حفظ محیط زیست و ترغیب مردم به مشارکت در اداره امور شهر می تواند مورد توجه قرار گیرد. با محوریت شورای محترم شهر و شهرداری، شایسته است امکان تشکیل "شورای فرهنگ شهرنشینی" با حضور و حمایت دستگاه های دولتی و غیردولتی بررسی و فارغ از چارچوب های اداری ملال انگیز، هنگامه "عمل" فراهم آید. این ماموریت ِ فرهنگی و اجتماعی می تواند در قالب تهیه بسته های آموزشی و ارسال آن به منازل، استفاده از امکان تبلیغات محیطی و شهری، تشریک مساعی با تشکل های مردم نهاد (NGO)، استفاده از پتانسیل نشریات و رسانه های استانی و حتی مدیریت فرهنگی و نکته بینانه در نامگذاری خیابان ها، میادین و کوچه ها، ساخت تندیس ها و نمادهای شهری، صورت انجام به خود گیرد. در این راستا احتمالاً حضور و همراهی هیچ مجموعه ای به اندازه گروه مشاوران جامعه شناس و برنامه ریز فرهنگی، به ریشه دار شدن طرح ها کمک نخواهد کرد،  گروهی که فارغ از ادعا، سابقه و رویکرد "علمی" شان محرز بوده باشد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بی تردید سازمان فرهنگی شهرداری بندرعباس جهت فعال بودن، کارهایی به مراتب مهم تر از نصب بنر و پرچم با محتواهای تکراری، کمتر مفید و مناسبتی بر عهده خواهد گرفت.
.
ب) مدیریت جمع آوری و دفع زباله
.
جمع آوری زباله در شهر بندرعباس با وجود همه تلاش های انجام شده، وضعیت بسیار نامناسبی دارد. سیستم جمع آوری زباله سنتی است و در کنار آن، جوابگوی حجم انبوه زباله های تولید شده توسط مردم نیست. شهروندان بسیاری در نقاط مختلف شهر، نمونه های زیادی از معطل ماندن زباله ها در معابر عمومی شهر برای ساعت های متمادی سراغ دارند. مناطق قابل توجهی از شهر یا فاقد سطل های زباله خیابانی است و یا سطل ها لبریز از زباله اند. به دلیل شکل نادرست سطل ها، استفاده از آن ها آسان نیست و سطل های معیوب به موقع تعمیر یا تعویض نمی شوند. زباله های دپو شده در مقابل واحدهای صنفی، چهره شهر را زشت می کند در حالی که چاره متمایزی برای زباله های مقابل فروشگاه ها اندیشیده نشده است. کارگران زحمت کش مامور جمع آوری زباله از حداقل تجهیزات بهداشتی (دست کش مناسب، ماسک و لباس کار ویژه) محرومند و زمان جمع آوری زباله ها نیز تابع هیچ فرمول و قاعده زمانی مشخصی نیست.
اینجانبان ضمن تاکید مجدد بر نقش بی جانشین فرهنگ سازی در جهت تشویق مردم به تولید حداقل زباله و آموزش راه های آن و همچنین، چاره اندیشی برای تک تک معضلاتی که پیشتر به آن اشاره شد، خواستار در اولویت قرار دادن موارد زیر هستیم:
1-     برآورد صحیح از حجم تولید زباله در محله ها و براساس آن تدارک سطل های زباله، اکیپ های جمع آوری زباله و احیانا تدارک سیستم تفکیک زباله ها جهت بازیافت
2-      تدوین و اجرای یک برنامه زمانی مشخص برای جمع آوری زباله ها
3-     توجه متمایز و خاص به سلامت و محیط زیست در سواحل
4-     تلاش جهت ترویج استفاده کمتر از نایلون های پلاستیکی و بیرون نریختن زباله از خودرو
5-     ایجاد سامانه نظر سنجی عمومی از عملکرد و بر اساس آن تشویق و تنبیه پیمانکاران جمع آوری و دفع زباله
6-     توجه به وضعیت بهداشت و تجهیزات حرفه ای کارگران مامور جمع آوری و دفع زباله
.

امیدواریم در روزی نه چندان دور، شهر بندرعباس، هم شأن جایگاه تجاری و اقتصادی اش، شهری هر چه بیشتر قابل زیست باشد و در  عرصه آموزش فرهنگ شهرنشینی و مدیریت کارآمد جمع آوری و دفع زباله و حفظ محیط زیست، الگوی همه شهرها شود.
.
امضا کنندگان نامه به ترتیب الفبا:

فاطمه آرامی، سعید آرمات، محسن آزادبخش، فرهاد آزرده، ستاره آسوده، فرهاد آقایی، عیسی ابتهاج، هادی ابراهیمی،  امیرمسعود ابری، مریم احمدی، ارغوان احمدیان، رضوان اسدی، اسما اسماعیل زاده، حسین افشار، حسن اکبرنژاد، مهرداد امیرزاده، فرزاد بدروج، حسن بردال، مجتبی بهمنی، سحر بی نیاز، مهشید پاکروان، هلن پورسوغات، کبری پیشکار، مهدی ترابی زاده، نسترن جعفرپور، ابراهیم جلالی، انوش جمال زاده، بنیامین جوادی، کامران جهانفر، دنیا جهانی، مهران جهانی، سامی حزنی، احمدرضا حسینی زاده، تارا خباز، مازیار خضری، علی خطیب، کاوه خوشخواه، زهرا دادآفرین، جمیله دبیری نیا، معصومه ذاکری، امیر ذاکری، مهدیه ذاکری، جمال رحمتی، نازنین رحیمی، مریم رحیمی، امیر  رستمی ، مرضیه رستمی سیاهویی، احسان رضایی، عبدالحسین رضوانی، مرضیه رضوانی، محسن رفیعی، سید حمیدرضا  زین الدین، راضیه سالاری، معین سجودی، عبدالسلام سلیمی، مهدی شکاری، مهدی صابری، فریناز صادقی، محمدامین طاهری، هانا عابدی، رضا عابدین، بهروز عباسی، افشین عزیز سلطانی، حجت علامه زاده، میثم فرجمندی، مجتبی فیروزمند، راشل قاسمی، حسنا قتالی، ساناز قربانی، زهره کرمی، حامد کریمپور، محسن کمالی، فرزان محبی، زهرا محمدی، منا محمودی، پوریا مصلی نژاد، عبدالرضا معمار، محمد معینی، مینوفر منصف، سهیل منصوری، مسعود منصوری، شاداب منوچهری، حسن موسوی، حسین نادعلی، هادی  نارنجی نسب، منا نحوی، نادی نعمتی، نوید نقوی، میلاد نیری، مرتضا نیک نهاد، فاطمه والا، محمد هاشمی، سیدرضا هاشمی زاده، نسیم هرمی
.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر