۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۶, دوشنبه

هنوز در عصر گزینش



کشته شدن شمربن ذی الجوشن: مختار دستور داد او را گردن زدند و جسد او در یک دیگ روغن جوشیده افکندند و یکی از اطرافیان مختار شمر را با پای خود لگد کوب کرد / کشته شدن حرمله: مختار دستور داد اول دو دستش را قطع کنید سپس فریاد زد دو پایش را قطع کنید. جسد بی دست و پای حرمله در خون کثیفش غوطه می خورد که باز مختار صدا زد آتش ، آتش و او را آتش زدند (+) / کشته شدن ابن زیاد: مختار دستور داد پاهای ابن زیاد را با آتش بسوزاند. سپس خنجر خود را برداشت و از گوشت های ابن زیاد می برید و بصورت نیمه پخته بخورد ابن زیاد می داد و هرگاه امتناع از خوردن می کرد، خنجر بر بدنش فرو می برد . در پایان، سر او را گوش تا گوش برید / کشته شدن عمر سعد وقاص: مختار کفش نعل دار خود را پوشید و صورت او را در زیر کفش خود قرار داد و سپس کفش خود را به خدمتگذار خود داد تا او را بشوید /  ... بقیه را اینجا (+) بخوانید
.
**
علی (ع) گفته بود این ملجم را فقط با یک ضربه شمشیر قصاص کنند؛ آن چنان که او یک ضربه شمشیر بر امام نخستین شیعیان زده بود و چنین هم کردند. ابن ملجم با یک ضربه قصاص شد (+)
.
*
سریال "مختارنامه" میرباقری را ندیده ام و نمی دانم تا چه حد با این شرح های بالا منطبق (شده) است اما این یک واقعیت است که از گذشته نزد مردم مختار شهره به "زجرکش" کردن قربانیانش بوده
.
*
داوود میرباقری از سریال "امام علی" حالا رسیده به سریال "مختارنامه"؛ از سریال "عدالت" به سریال "انتقام" ... آیا کسی برای "دانش و مدارا" (از امامان باقر و صادق) و  برای "زندان برای عقیده" (از امام کاظم) هم  سریالی خواهد ساخت؟ خوشبین نیستم! ... هنوز در عصر گزینش روزگار می گذرانیم؛ ما چنین امتی هستیم
.
.
.

۱۴ نظر:

  1. سلام،

    مدت زیادی است که وبلاگ شما را دنبال می کنم و همیشه مطالب زیبا و مفیدی داشته اید. قدردانی مرا به عنوان یک خواننده، بپذیرید.
    بخش اول نوشته تان از چه منبعی است؟ وب سایتی که به آن ارجاع داده اید هم منبعی معرفی نکرده است. لطفا در صورتی که نوشته موثق است، منبع را ذکر کنید.

    با تشکر

    پاسخحذف
  2. فاطمه در فیس بوک نوشته:
    "در جريان سريال مختارنامه تا الان هيچ كدوم از عاملان كربلا رو به اين صورت كه شما گفتيد نكشتن . البته من هم تو يه كتابي خونده بودم كه مختار و ابراهيم همه رو با شكنجه ميكشن ولي تو اين سريال همه شون به ضرب شمشير كشته شدن . به نظرم چون ميرباقري خواسته چهره خشني از مختار نشون نده و مختار رو يه شيعه واقعي علي نشون بده اينجوري داستان و منحرف كرده"

    پاسخحذف
  3. مختارنامه رو می‌بینم. خلاف نقل‌هایی که قبلا در مورد مختار شنیده یا خونده بودیم، مختار میرباقری تا اینجا که کسی رو زجرکش نکرده.
    عمر سعد و شمر و حرمله به روایت میرباقری در مصاف با لشگریان مختار کشته شدن..

    پاسخحذف
  4. فاطمه! البته من نگفتم اینارو! در ضمن اشاره کرده ام که در نظرگاه مردم مختار به هر حال شهره به زجرکش کردن قاتلان امام حسین و یاران امام حسین است

    پاسخحذف
  5. صادق در گودر نوشته:

    "نگاه مرحوم دکتر شهیدی به اقدامات مختار در کتاب پژوهشی تازه در قیام امام حسین(ع)
    "ما این داستان ها را می خوانیم و در آن نوعی قساوت می بینیم اما باید دانست که قضاوت مردم سیزده قرن بعد درباره کردار پیشینیان درست نیست. دیگر انکه چون خشم انقلاب زبانه زد، معیارها دگرگون می شود، انقلاب عموما با خشم و قساوت همراه است" "

    پاسخحذف
  6. صادق! همانی که گفته ام! خروج از عدل

    پاسخحذف
  7. همراه ناشناس عزیز (کامنت اول)... دیروز تابناک در باره نحوه کشتن حرمله مطلبی داشت که با لینک به آن می توانید منابع خبر نحوه کشتن او را ببینید ... به هر حال اصل هدف من از این نوشته اشاره به همان چیزیست که در پایان نوشته امده ... لطف تان مستدام

    پاسخحذف
  8. صادق در گودر نوشته:
    "به شخصه از خوندن طرز کشته شدن این ها حالم خراب می شه ولی به نظرم می رسه که این گونه مجازات با جرمی که این افراد انجام داده اند تناسب دارد یک نکته هم اینکه در این سریال کشته شدن قاتلین به اون صورت که در کتب تاریخی اومده به تصویر کشیده نشده. چه بسا نویسنده و مشاورین تاریخی وی این فکت های تاریخی رو نزدیک به حقیقت نمی دونن"

    پاسخحذف
  9. در قرآن به صراحت آمده است كه دشمنانتان حتی اگر كافر باشند مثله (تكه تكه) نكنید.

    پاسخحذف
  10. فائزه در گودر نوشته:
    "آقای معینی در سریال هیچکدوم این افراد به این شکل کشته نمی شن. شاید آرزوی مورخان این بوده که به اون شکل کشته بشن. البته از اول سریال چند بار هم مختار خودش به اشکال مختلف گفته که من علی نیستم که فلان و بهمان کار رو بکنم"

    پاسخحذف
  11. می دونی فائزه! "من علی نیستم" یک جور مجوز شده برای توجیه وسیله ها ... از خیلی وقت تا حالا ... من تاکیدم روی وجهه ای بود که از مختار بین مردم بوده از قدیم تا حالا، که خیلی زجرکش می کرده

    پاسخحذف
  12. احسان در گودر نوشته:

    "آقای صادق، همون 13 قرن پیش محمد هم بوده که بکل از خون قاتل عمویش گذشته. کسی مرد میدان مدارا است که در میانه انقلاب معیارهایش عوض نشود. وگر نه در شرایط عادی که تساهل و مدارا هنر نیست"

    پاسخحذف
  13. سلام.
    شخصا به جای شما باشم چیزی را که به صحیح و غلط بودنش مطمئن نیستم به اشتراک نمیگذارم. نتیجه گیریتون بدون آوردن این داستانهای خشن هم ممکن بود. اون داستان ها اگر غلط باشه نوعی تهمت و پخش نسبتی کذب به یه بنده ی خدا میشه که خودش هم در دنیای ما نیست تا از درست و غلط بودنش دفاع کنه. پخش این گونه مطالب جدا از اثرات اخروی آن (حق الناس)، از لحاظ اخلاقی هم کار قشنگی نیست.

    پاسخحذف
  14. برای نگاه ... من ارجاع داده ام به منبع و ماخذها و به خصوص مآخذی که تابناک داده را هم ببینید که به گمانم لینک را ندیده اید ... در ضمن من از ماجرای 14 قرن قبل چطوری باید مطمئن شوم؟

    پاسخحذف