۱۳۸۹ آذر ۸, دوشنبه

ویکی لیکس ِ مرموز


ویکی لیکس محصول "مرموز" عصر سرعت در انتقال اطلاعات است. یک سایت اینترنتی بی هراس از عقوبت، انبوهی از اسناد محرمانه دولت آمریکا را منتشر می کند. لذت و حسرت غریبی نصیب ما، شهروندان کشورهایی که زیر تیغ تیز سانسور روزگار می گذرانیم، می شود وقتی می بینیم این "آزادی بیان" چه سرزمین پهناوری می تواند باشد، که خیال اش را هم بر ما حرام کرده اند، اما تا مناسبات سیاسی حاکم بین دولت ها و ملت ها تغییر نکند، که در آن، آن چه پشت پرده است همه چیز است و مخفی کاری اصل سیاستمداری و تدبیر امور کشورهاست، چنین افشاگری هایی می تواند به راحتی تنش و بی اعتمادی های سیاسی را در دنیایی که "جنگ و دشمنی" آسان تر از "صلح و دوستی" متولد می شود، گسترش دهد و به تنگ تر و تنگ تر شدن کانال های دسترسی به اخبار منجر شود. ویکی لیکس بهانه بسیار خوبی برای "دشمنان جامعه باز" است تا محصول دراز دستی به اسم "ویکی لیکس" را عَلَم، و به بهانه حفظ امنیت ملی هر آن چه برای فربه کردن سانسور لازم دارند، سهل تر فراهم کنند. تنها جای امیدواری در رفتار این "پدیده" این است که یک قدرت سیاسی پیدا شود، که در هراس از لو رفتن آن چه افشایش موجب شرمساری اش می شود، رفتار درست تری پیشه سازد ... فکر می کنید قدرت های سیاسی "رفتار درست از ترس رسوایی" را ترجیح می دهند یا "هر رفتاری با تضمین لو نرفتن"  را؟

۸ نظر:

  1. من فکر می کنم افشای این اطلاعات محرمانه باعث می شود که سیاست تمیزتر شود و بسیاری از حکومت ها در آینده به قول شما تا درصد زیادی رفتار درست از ترس رسوایی را ترجیح می دهند.
    ویکی لیکس یک مایع تمیز کننده خیلی موثر است.

    پاسخحذف
  2. ساده نباش عمو، انتشار اسناد محرمانه کدومه. بگین ما رو سیاه نکنن ما خودمون ذغالیم.

    اگر سیا و پنتاگون اینقدر ول بودند که اینهمه سند ازشون لو بره، باید درشون رو گل میگرفتن و ضمنا آمریکا تو دنیا با تکیه به این نیروهاش به هیچ جایی نمی رسید.

    از هر چی بگذریم از سادگی شما دارم شاخ در میارم.

    پاسخحذف
  3. اینکه اساسا چنین رسانه ای می تواند وجود داشته باشد یا نه برای من هم جای سوال و تعجبه.
    ولی گمانم اینکه، هدف یا روش گردانندگان این سایت هرچه باشد، محصول خیلی خیلی خیره کننده ای را انتشار می دهد.
    حق همه انسان ها برای آگاهی یافتن از آنچه به سرنوشت همه انسان ها ربط پیدا می کند.
    عادلانه که هست.
    عاقلانه بودن یا نبودنش را باید منتظر بود و دید.

    پاسخحذف
  4. حساسیت آمریکا و سعی او برای متوقف کردن این سایت می تواندنشاندهندهصحت اطلاعات آ« باشد.هر چه که هست وقت آدمهایی مثل من رو زیاد می گیره با توجه به سرعت پایین سایت و گاها نیاز به ترجمه بعضی کلمات وقت زیادی رو پای این سایت می گذرونم

    پاسخحذف
  5. با توجه به بيانيه هاي كاخ سفيد ظاهرا اونا هم از اين اتفاق خوشحال نيستن ولي بعضي ها براي اينكه ثابت كنند در هيچ جاي دنيا(به غير از اينجا) آزادي بيان وجود نداره اصرار دارند كه انتشار اسناد با هماهنگيه دولت آمريكا بوده

    پاسخحذف
  6. Salam Mohammad jan, omidvaram hamegi khoob va salamat bashid. in maghaleye kootah va jalebist az roznameye emrooz.


    http://www.smh.com.au/opinion/politics/wikileaks-reveals-unreliable-war-cries-and-chequebook-democracy-20101129-18e11.html

    پاسخحذف
  7. من اینو می‌دونم که همهٔ اینا زیر سر انگلیسه، همون استعمار پیر که تا حالا پدرمون رو در آورده .چرا یک دفعه اینهمه اطلاعات درز کرده؟ چون میخوان از همون ایده تفرقه بینداز و حکومت کن استفاده کنن و تا کشورها بین مسألشونو حل کن جای پای خودشونو سفت کنن . این‌ها نمیخوان رژیم عوض بشه اگرهم عوض بش باید یکی‌ دیگه مثل همون باشه و یک عده فاشیست با ظاهر اصلاح طلبی رو برای ۳۰ ساله دیگه به جون ما بندازن. از قدیم گفتن سگ زرد بردار شغاله. بهتره گول این سیاست بازیهارو نخوریم خودمون کاری برای خودمون انجام بدیم.
    هرچی‌ هم تا حالا به سرمون اومده تقصیر بی‌ مسئولیتی خودمون بوده. ما همیشه منتظریم یکی‌ بیاد و حق مارو بگیر بذاره کف دستمون.

    پاسخحذف
  8. بهشب ... آرزو می کنم این طور باشد، ولی خوش بین نیستم

    __
    ناشناس ... مسوولیت شاخ با خودتان، من این سادگی ام را دوست دارم!

    __
    زهرا ... موافقم ولی به راحتی دارد بهانه های دشمنی عام تر می شود. مثلا بعید نیست جمهوری اسلامی بداند که شاه عربستان عشق حمله آمریکا را به ایران داشته ولی وقتی مردم این را بدانند، قضیه فرق می کند

    __
    لیلا ... من اصلا روی صحت اطلاعات حساس نیستم. کسی هم نگفته دروغه. فقط اصل انتشارش خیلی مهم تره. در این که جذابه اصلا شکی نیست!

    __
    الهام ... کافر و همه را به کیش خود و این حرفا دیگه !

    __
    علیرضا جان ... ممنونم

    __
    ناشناس ... خب ادعا که مالیات نداره. داره؟

    پاسخحذف