ده ذی الحجه، کاش عید "قربان" نبود، عید "باور" بود، عید "یقین". پای "قربان" که وسط می آید باید یکی برود؛ خونی بریزد، می خواهد از جنس انسان باشد، می خواهد از جنس دیگر. "باور" و "یقین" با "اعتماد" سر و کار دارند؛ اگر ابراهیم "دوست" خدا نبود، می توانست "باور" کند، "یقین" بیاورد که خدا زیانی بر او نمی خواهد، که دارد نوری می تاباند بر زندگی اش؟ این طوری اگر بود به جای آن که مردم عادت کنند روز قبل از عید قربان دنبال گوسفند باشند، سالی را بدوند دنبال بهانه های "باور"، پی روشنای ِ دل در یقین دوستی. عید که "قربان" شد، "ذبح" آمد و قرین اش شد؛ و چشم پوشیدن از حیات ِ ذی حیاتی. "قربان"، طعم معامله می دهد؛ "خونی می ریزم تا دوستم داشته باشی"، "باور" طعم ندارد؛ خودِ همه چیز است. "باور" دعوت "دوست" است به دل، بخشیدن "دل" است، دوست شدن است با دوست ... شاید اگر عید، "باور" بود، ردّ خون در تاریخ این همه پررنگ نبود، این همه طولانی، این همه غم افزا.
.
عیدتان مبارک
قربانی که می کنیم، باید منتظر قربانی شدن هم باشیم. خون، خونخواهی می کند.
پاسخحذفگاهی بعضی بزرگترها گله می کنند که چرا زنگ نزده ای فلان عید را تبریک بگویی، من اما تکلیفم را با همه شان روشن کرده ام. گفته ام عید ما نوروز است و خلاص. خونریزی تبریک ندارد.
همیشه فکر کرده ام چرا وقتی جبرائیل گوسفند را به قربانگاه آورد تا جایگزین اسماعیل گردد. ابراهیم به تمنا نگفت :خدایا ، نه آن و نه این . هر دو را بر من ببخشای که تو رحیمی و رحمان. همیشه فکر کرده ام در آن لحظه ابراهیم به چه می اندیشید؟؟؟
پاسخحذفعید کباب گوشت هم بد نیست. باور کنید خیلی ها از قربان منتقل آتش برای کباب ش را می خواهند
پاسخحذفFASSANEH ... دلش را اگر دارید ببینید:
پاسخحذفhttp://www.mehrnews.com/FA/newsdetail.aspx?NewsID=1193715
_
پیرفرزانه ... ابراهیم فقط به اطاعت و عبودیت می اندیشیده لابد. باور داشت که خدا دوستش دارد ... اسم خوبی روی ده ذیحجه نگذاشته اند و همین اسم همه ماجرا را خلاصه کرده در "قربانی" و آن هم "قربانی" احشام.
-
ناشناس ... !
با سلام به همه ی دوستان عزیز ، نمیدونم چرا با این مسائله مشکل دارید ،من فکر میکنم کسانی که از ریختن خون احشام شکایت دارند ،باید بی برو برگرد گیاه خوار شن ، آخه چه فرقی میکنه این خون تو سلاخ خونه بریزه یا تو خونه خودمون ،به هر حال برای ذبح باید خون ریخته بشه مگه غیر از اینه ؟؟؟؟؟
پاسخحذفلطفا منو روشن کنید!
عید شما هم مبارک !
ناشناس ... اصلا مساله گوشت خواری نیست؛ مساله این است که خونی که ریخته می شود بهانه عید می شود. می گویید بنده ی خدا می خواهد این طوری با بذل گوشه ای از مال اش بگوید که می خواهم به خدا نزدیک شوم و حرف من این است "قربانی" آن هم فقط از احشام، آن هم فقط با چشم پوشیدن از "مال" نمی خورد که یک "عید" باشد به این بزرگی و سر و صدا. خدا و ابراهیم هم قرار نداشتند همه چیز خلاصه شود در بریدن سر احشام و به سیخ کشیدن گوشت؛ آن چنان که الان شده ... امیدوارم روشن شده باشید!
پاسخحذفممنون از توضیحتون !
پاسخحذفالان گرفتم ...
" دست گلتون درد نکنه"
بگذر از فرزند و جان و مال تا خلیل الله دورانت شوی...
پاسخحذفهم موافقم هم مخالف. سر سری دیدن و از روی ظاهر عمل کردن آدم ها ربطی به اصل قضیه ندارد. آن ها که می کشند برای تقرب... هیچ نمی دانند ... هیچ نمی فهمند
پاسخحذف