۱۳۸۹ آبان ۲۰, پنجشنبه

به دست هایش نگاه کن


به دست های دیکتاتور که خیره می شوی، آن نفرتی را که از تماشای چشمانش داری از یاد می بری و به جای آن به یاد می آوری که او هم یکی است، یا یکی بود، از جنس خودت: از جنس "آدم". این طوری راحت تر می بخشی،  این طوری یادت می ماند که "همه" می توانند دیکتاتور باشند؛ حتی خود ِ خودت که شبیه آن دست ها را داری. همان دست هایی که حکم های ستم را انشا و امضا می کند ... این طوری از "فرد" جدا می شوی، سراغ "جمعی" می روی که پیشه شان ساختن دیکتاتور است، سراغ "مسلکی" می روی که بهانه قیام و قعودش، و تنها رازش "رازِ بقا"ست، به هر بها، و هیچ نسیم مخالفی را هم تاب ندارد. این طوری می زنی به دل آن جمع  که  بی زوال نشان می دهد، آن آیین و مسلک را از پرده بیرون می کشی. این طوری "ستمکار" آن قدر فکرت را به خودش مشغول نمی کند که "ستم". یادت می ماند که ستمکار رفتنی و مُردنی است، "ستم" اما ریشه دارد به عمر بنی بشر ... به دست ها نگاه کن، این طوری آن عادت نفرت از چشم ها از سرت می افتد. این طوری به یاد می آوری که او هم یکی است، یا یکی بود، از جنس خودت: از جنس "آدم" ... امتحان کن

۹ نظر:

  1. يه عكس جاش خاليه .

    پاسخحذف
  2. بعضی وقتها فکر میکنم همه ما دیکتاتورهای کوچکی هستیم در نهان... اما آنکه جسارت می یابد به علنی کردن دیکتاتوری اش نفرت جهان را می خرد...

    پاسخحذف
  3. و اغلب نیز این دیکتاتورها را خودمان می سازیم . با بزرگ کردن شان ، با باور کردن شان ، با تقدس بخشیدنشان و با ....
    و اولین کس هم خودمان می شویم در ضربه دیدن و ستم کشیدن .
    و باز هم درس عبرت نمی گیریم از تجربیات تاریخی .
    کوچ کردم با همان نام به آدرسی که قبل تر ها پیشنهادش را داده بودید. ممنون .

    پاسخحذف
  4. جای خیلی ها خالیه تو این عکس

    پاسخحذف
  5. ديكتاتور بودن 1000 بار بهتر از بي مسئوليت بودنه#
    'همیشه می‌شود با شنا کردن از رودخانه عبور کرد'( جواب نماينده مجلس در واکنش به : قطع انگشتان ۳۰ نفر در یک روستا به خاطر نبود گذرگاه) اگرچه تعجبي نيست چون قبلا هم شنيده بوديم كه اگه گاز قطع ميشه بخاطرعدم برنامه ريزي... برين كرسي بزنين!! چه ربطي به دولت داره!!
    فاطمه

    پاسخحذف
  6. باعرض سلام و ارادت ، خدمت تان رسانیده می شودکه، "غذا" و"فضا" در تعیین سرنوشت آدمی نقش عمده و کلیدی را بازی می کند. این غذا و فضا است که یکی رادیکتاتور می سازد ودیگری را ستم سوز ، در حالیکه به قول شما "ستم" همیشه بوده و هست .این شرایط است که ستمگر و ستمدیده می سازد.
    واضح است که اطلاق غذا و فضا، صرفا به نان وآب و آسمان خلاصه نمی شود که غذای روحی و محیط پرورشی را نیز شامل می گردد.برخی ازتغذیه های فکری و محیط آموزشی خود به خود زمینه ساز ستم و ستمگری شده ، دیکتاتور می سازد. برای نجات بشر از شر دیکتاتوران باید نوع غذا و فضای آموزشی تغییر کند. به داد وفریاد نمی توان کاری انجام داد. موفق باشید.

    پاسخحذف
  7. همین آدمیست که به اوج آسمان ها هم رسیده است و هفت شهر عشق را گشته ایت
    اماااااااا
    تا خود را نشناسد نمی تواند خدا را بشناسد و می شود این روزگاری که بوده وهست.
    بروزم با مطلبی در مورد یکی از کارهای عمرانی ها ;)

    پاسخحذف
  8. در رژیم های دیکتاتوری به قول ماریو بارگاس یوسا مردامان عادی دیکتاتورهای کوچکند.به همین سادگی.اصلا یکی از در گیری های ذهنی یوسا این بود که چه طور می شود مردمانی عادی وقتی پا به قدرت می گذارند دیکتاتورهای می شوند وحشتناک.

    پاسخحذف