۱۳۹۱ آبان ۱۳, شنبه

«امام»ی برای زندگی



اوّل: «بی‌ علی اصل عبادت باطل است / بی علی هرکس بمیرد جاهل است ... »، «علی در عرش بالا بی‌نظیر است / علی بر عالم و آدم امیر است ...»، «علی مولود کعبه رکن دین است / علی آیینه حق الیقین است ...»
.
اینها فقط بخشی از اشعاری است که در این چند روزه برای تبریک عید غدیر بین مردم، با اسمس، رد و بدل شده، مشابه این اشعار و جملات در رسانه‌های رسمی مملکت نیز به راحتی پخش می‌شود؛ اوصافی که به وصف درباریان و شاعران درباری از شاهنشاهان تنه می زند و بدتر؛ آنکه قضاوت‌های مطلق و یکسره از عبادت و جهالت و رکن دین در آنها موج می‌زند و البته به راحتی موید ترویج برتری‌طلبی مذهبی است.
.
شاید که این رویه یکی از نقاط کور تربیت مذهبی در جامعه ما باشد؛ بالا بردن حضرت علی، که بر او درود باد، به مرتبه و شأنی فراانسانی و خواسته و ناخواسته دور کردن جامعه از توجه به بُعد اخلاقی زندگی آن شهید ِ «عدالت» در میان مردم کوچه و بازار؛ همان که گاه انگار وزیدن نسیم آن نیز بر پهنه کشوری مدعی تشیع، دریغ می‌شود.
.
ما به چنین مداحی‌هایی نیازمندیم که همه مسلمانان را نیز خوش نمی‌آید، که بهانه تشتت است و دوری و دشمنی، که به کار گرم کردن بازار شاعران «شُل دهان» و «وِل قلم» می‌آید، یا مثلا به مرور و ارزیابی خود و جامعه مدعی پیروی و ارادت، در مواجهه با توصیه‌های آن امام؟
.
آخر: تصورش را بکنید؛ چنین متن‌های، بهانه تبریک عید غدیر باشد؛ چه شود!
.
خطاب به برخی یاران، پس از شماتت آنها: «هرگز با افساد خویشتن، شما را اصلاح نخواهم کرد.» - خطبه 69
.
درباره عمروعاص: «آگاه باشید که بدترین سخن دروغ است. آن نابخرد سخنی می گوید و گفتارش دروغ است، وعده می‌نماید و تخلف می کند. وقتی که از چیزی سئوال شود از پاسخ آن بخل می ورزد و هنگامی که خود سئوال می کند، اصرار و لجاجت می‌نماید.» - خطبه 84
.
«هان اي مردم! در آينده (...) با (وجودِ) فراواني نعمت‌ها، بدون اجبار سوگند مي خوريد و نه از روي ناچاري، دروغ مي گوييد و آن روزگاري است كه بلاها شما را مي گزد.» – خطبه 187
.
وقتی شنید که گروهی از یارانش، اهل شام را در روزهای صفین دشنام می دهند: «من ناراحت می‌شوم از این که شما مردمی ناسزاگو باشید ... به جای ناسزا گفتن با خدا چنین نیایش کنید: "خداوندا! خون های ما و خون‌های آنان را از ریخته شدن حفظ فرما و ما بین ما و آنان اصلاح فرما ..."» - خطبه 206
.
.
.
در پلاس(+)
.

۲ نظر:

  1. مجددن کامنت بی‌ربط :)
    اول این‌که صورت ظاهر این‌جا خیلی بهتر شد. در حالی‌که سیرت‌اش هم زیبا بود.:) اون هدر اولیه یه چیز دیگه بود اما اینم خوبه. بهرحال به عنوان یک مخاطب کمترین مرسی که به نظرات‌مون توجه می‌کنید.

    دو دیگر هم اینکه فید وبلاگ آپ‌دیت نمیشه.(از پست فوت آرمیتای کوچک) من چند بار دیگه هم مجدد سابسکرایب کردم ولی باز هم نشد. یعنی اگه پیج فیس‌بوک‌اش رو نمی‌دیدم فکر می‌کردم آپ‌دیت نشده. حالا نمی‌دونم فقط مال من این‌جوره یا برای بقیه هم هست. بهرحال گفتم که اگر مورد مشابهی بود یه عنایتی بفرمایید.
    ارادتمند

    پاسخحذف
  2. خواهش :)
    و ممنون :)
    .
    هدر اولیه یه مقدار تکراری شده بود به نظرم، جهت تنوع عوض شد! قالب قبلی مزایا و معایبی داشت، شما و چند نفر دیگه از دوستان نپسندیدن و نظر منفی دادن که به نظر خودم هم منطقی اومد. واقعا معایبش بیشتر از مزایاش بود؛ دولت مستعجل شده برای خودش!
    .
    بله متوجه مشکل فید شدم. چند وقت پیش برای وبلاگ یکی از دوستان هم مشکل مشابهی پیش اومده بود که خود به خود مرتفع شد؛ بنده هم منتظر آن خود به خود هستم :)

    پاسخحذف