۱۳۹۰ مهر ۲, شنبه

چرا سریال امام "راستگو" ساخته نمی شود؟


متوجه شده اید تا حالا درباره زندگی امام صادق فیلم و سریالی ساخته نشده جایی که حتی برای اصحاب کهف و یوسف نبی و "مختار" سریالی چنان پرهزینه و سنگین ساخته اند؟ انگار که دانستن از زندگی آن امام برای مردم، اهمیتی در حد فرازهای زندگی پر خون و خونریزی مختار نداشته! و این در حالیست که آن امام را رییس مذهب جعفری (شیعه) می خوانند و روز شهادتش (امروز) مثل روز شهادت امام علی، امام حسین و امام رضا علیهم السلام تعطیل رسمی است. غریب نیست؟ ... اگر تا حالا درباره اش فکر نکرده اید، فکر بکنید خب! این که لقب خاص امام، صادق (راستگو) بوده شاید کمکی بکند! سایه سنگین مناظرات "علمی" بر زندگی امام در این دوری گزینی از پرداختن به زندگی امام مهم نبوده؟
.
"در دوران درخشان امامت امام صادق و در برابر فلسفه يونان،  کلام و حکمت اسلامی رشد کرد و فلاسفه و حکمای بزرگی در اسلام پرورش يافتند. امام به بسیاری از شبهات دینی پاسخ دادند. شيعه مي رفت که نابود شود و اسلام راستين به رنگ خلفا اموی و عباسی درآيد. در چنين شرايط دشواری، امام دامن همت به کمر زد و به احيا و بازسازی  معارف اسلامی پرداخت و مکتب علمی عظيمی به وجود آورد که محصول و بازده آن، چهار هزار شاگرد متخصص در رشته های  گوناگون علوم بودند که در سراسر کشور پهناور اسلامی آن روز پخش شدند"(+).
.
"شبهه‌كنندگان مي‌دانستند در خدمت امام كه بروند، نه تحقير مي‌شوند نه مهرحماقت ‌مي‌خورند و البته نه تأييد مي‌شوند و لذا حضرت سعی می‌فرمودند فضای علمی در جلسه برقرار کنند. طرف حتي در طواف كعبه مي‌آمد خودش را به شانه امام مي‌زد بعد شروع‌مي‌كرد اشكال‌كردن. امام مي‌گفتند: بعد از طواف بيا بنشينيم با هم صبحت‌كنيم. بعد از طواف هم مي‌نشستند باحوصله با هم صبحت‌مي‌كردند؛ بله باحوصله. مگر يك عده‌اي به نام خون‌خواهی شهداي كربلا نيامدند از مردم بيعت ‌گرفتند ولي نتيجه‌اش را سُفّاح و منصور عباسي بردند؟ چون معرفتی که بتوانند امام معصوم را از مدعیانی چون عباسیان بشناسند نداشتند. جامعه‌ی سیاست‌زده نمی‌تواند درست فکر کند، اول باید به آن کمک کرد تا درست فکر کند"(+).
.
.
.

۸ نظر:

  1. کامنت ها در گودر:
    .
    .
    .
    امیرعلی صفا - اولاً کلهم نورَ واحده! نمی‌تونید دیگه امام صادق رو مصادره به مطلوب کنید که! مثلا فیلم امام علی یا تنها‌ترین سردار (امام حسن) یا روز واقعه و مختار در مورد امام حسین یا روایت عشق در مورد امام رضا ساخته شد چون اون بزرگوارن فرهنگ گفتگو رو نداشتن؟ :)

    در ثانی اما خوشحالیم که شما دم از امام صادق و گفتگو می‌زنید، جالبه! خوبه همینجا جواب بدید که چرا بعد از انتخابات ریختید به خیابون و زدید و شکستید و بعد جنجال به پا کردید؟

    در ثالث در خصوص همین امام صادق (ع) یک مطلبی وجود داره به اسم "مقبوله‌ی عمر بن حنظله" که خوبه در مورد اون با هم گفتگو کنیم :)

    در رابع، امام صادق حوزه بسیار پررونقی داشتند اما 4 هزار شاگرد نبوده، بلکه 4 هزار راوی حدیث بوده که راوی با شاگرد خیلی فرق داره.
    اما به هر حال خیلی خوبه از امام صادق حرف زدید. خوشحال شدیم
    .
    .
    من: آقای صفا! نه آقا ما کجا، مصادره کجا؟! یعنی شما در مقام روابط عمومی صدا و سیما عمل کرده اید الان؟ در ضمن من نگفتم چرا برای دیگر امامان فیلم "ساخته اند"، گفته ام برای امام صادق چرا نساخته اند! یعنی من این هم گنگ نوشته ام یا شما به قول یکی از دوستان اصرار دارید که متوجه نشان ندهید خودتان را؟ اصلا همه امام ها مال شما، ولی به سئوال من جواب بدهیدلطفاتا ما هم خوشحال شویم:)

    پاسخحذف
  2. ادامه کامنت ها در گودر:
    .
    .
    Ali Mohamad Zadeh - جناب صفا بد نیست در مورد "مقبوله" هم نظر صائبشون رو بگن، چرا به این حدیث می گن "مقبوله"؟خدای نکرده از جهت صحت سند و راویش که نیست احیانا؟
    .
    amirali safa - جناب معینی نفرماید اینجوری! من در ندیدن واقعیت به گرد پای شما هم نمی‌رسم :)
    اساس نوشته‌ی شما بر این استواره که انگار برای تمام امامان فیلم ساخته شده و فقط برای امام صادق و صرفاً هم به این دلیل که برخورد درستی با مخالفان داشته ‌اند و جمهوری اسلامی نمی‌خواهد برخود درستی داشته باشد، چیزی ساخته نشده. آیا واقعیت اینچنین است؟

    ضمناً اگر برای شما امکان داره یا جی‌میل نظراتتون رو فعال کنید یا ذیل فید خودم بفرمایید که نیازی با مراجعه مجدد نباشه
    .
    amirali safa - Ali Mohamad Zadeh@
    در کلمه‌ی "مقبوله" پاسخ سوال شما به صحت روایت نهفته است :)
    .
    من - نیت خوانی نکنید وای وای! حالا درسته ما یه چوبی برداشتیم، ولی شما هنوز به سئوال من جواب ندادین ... در ضمن شان و اثر امام صادق کجا و دیگر امامانی که فیلمشان ساخته نشده کجا ... شیعه جعفری گفتن مثلا
    .
    Ali Mohamad Zadeh - @amirali safa
    خدا شما را در یقینتان به اجتهاد غیر معصوم از غیر نص ثابت قدم بدارد انشالله :)

    پاسخحذف
  3. در گودر:
    .
    .
    آرمان امیری - من فکر نمی کنم مسئله در «راستگو» بودن این امام یا بنیانگزاری مذهب تشیع خلاصه شود. اول بدین دلیل که چهره های مذهبی دیگر نظیر امام علی، امام حسن، یوسف یا ابراهیم هم در فیلم های پخش شده افراد دروغ گویی نبودند. در ثانی اتفاقا نظام قابلیت این را دارد که با ساخت فیلم کسی که بنیان گزار مذهب تشیع به سبک مورد تایید فعلی است بر مسئله ولایت فقیه تاکید دوچندانی کند و هرگونه تخطی از آن را مترادف تخطی از کلیت دین نمایش دهد. برای نظامی که صراحت آیات قرآن در انتهای داستان یوسف را زیر پا گذاشت، تغییر دادن زندگی امامی که اساسا کسی با او آشنایی خاصی ندارد کار دشواری نیست

    پاسخحذف
  4. در گودر:
    .
    .
    .
    من برای آرمان - خب اینا احتمال هاییه که من داده ام. در ضمن صادق بودن امام ششم به معنای ان نیست که دیگر امامان چنین نبوده اند، آنچنان که "سجاد" بودن امام چهارم به معنی منتفی دانستن سجاد بودن دیگر امامان نیست. "صادق" بودن تاکید "ویژه" است. به هر حال من هنوز جوابی برای پرسشم نیافته ام . یعنی صدا و سیما می توانست از این ماجرا استفاده کند به نفع جریان سیاسی خاص و نکرده؟ باور کردن اش سخته

    پاسخحذف
  5. در گودر:
    .
    .
    faezeh D - من که فکر می کنم از نظر صدا و سیما زندگی امام صادق ارزش فیلم شدن نداره چون توش جنگ و تکفیر و امثالهم نداره وگرنه که اینا انقد پررو هستن که همه چیزو وارونه بکنن و نشون بدن.
    (...)

    پاسخحذف
  6. در گودر:
    .
    .
    آرمان امیری - راستش من فکر می کنم برای کارهای نکرده نمی توان دلیل پیدا کرد. معمولا باید برای یک فعل انجام شده دنبال نیت باشیم. بی فکری، تنبلی، بی تدبیری و حتی فراموشی و هزار و یک دلیل دیگر می توان کارهای نکرده متصور شد
    .
    aslan belas - به نظرم چون زندگیش خییلی دراماتیک نبوده و هیجان خاصی نداشت

    پاسخحذف
  7. در گودر:
    .
    .
    شاهاب . - امان از این مقبوله که دوستان دهان ما رو دوختن
    غیر از بحث سندیت، والا من نمیفهمم این کجا و ولایت(حکومت) مطلقه فقیه کج

    پاسخحذف
  8. کامنت در گودر:
    .
    .
    سرمیاد زمستون - جناب معینی عزیز! شما که خود بهتر می دانید نقطۀ پرگار وجود از نظر حضرات در یک کلمه خلاصه می شود: «مصلحت». حتم داشته باشید تا حالا به مصلحت نبوده که به این امام پرداخته شود. والا چنان «پرداخت»ی از ایشان صورت می گرفت که ما و شما انگشت به دهان بمانیم! محض یادآوری می گویم: سریال «مریم مقدس» را به خاطر دارید؟ یادتان هست که تمام قصه در کجا می گذشت؟ بله؛ "معبد سلیمان". همان معبدی که تمام حفاری هایی که اسرائیل زیر مسجدالاقصی انجام می دهد برای یافتن آثاری از آن است؟ آیا می دانید که اعتراض های کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی به اسرائیل بابت این حفاری ها بر پایۀ وجود نداشتن چنین معبدی به لحاظ تاریخی استوار است؟ بله جناب معینی عزیز! حالا این ما و شما ایم که باید بگردیم و دلیل بازسازی تلویزیونی چنین معبدی از سوی یک کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی و داعیه دار پیشقراولی در مبارزه با صهیونیزم را بیابیم!

    از اینها گذشته در تکمیل فرمایشات شما دربارۀ "سایه سنگین مناظرات علمی بر زندگی امام" شاید بد نباشد اگر اشاره ای هم به یکی از شاگردان برجستۀ امام صادق و از بنیانگذاران حوزه های علمیۀ تشیع بکنیم؛ منظورم شیخ مفید است. اصلا تعجب آور نخواهد بود اگر روزی در یک سریال تلویزیونی دربارۀ امام صادق شاهد مناظرۀ شیخ مفید با یکی دیگر از شاگردان امام صادق و از پیشوایان مذاهب دیگر (اهل سنت) دربارۀ "عصمت" امام باشیم و اینکه شیخ مفید چگونه از "عصمت" امامان دفاع می کند و شاگردان دیگر امام صادق را بر جایشان می نشاند. حال آنکه در واقع امر شیخ مفید نه تنها خود قائل به "عصمت" نبوده بلکه قائلان به آن را "غالی" می دانسته. او خود و امام صادق هر دو را "فقیه" می داند اما در عین حال اذعان می کند که امام صادق "اعلم" است. همین ... آری! "بار دراماتیکی" آن سریال فرضی اینگونه و با این شیوه های وارونه سازی تاریخ است که «پرداخت»ه می شود.

    پاسخحذف