۱۳۸۹ دی ۲۵, شنبه

اینجا کابل است


سرش را بالا گرفته و با لهجه افغانی و به فارسی می گوید: "اینجا کابل است، تهران نیست ... مردم آزادی تجمع دارند ...". یک مقام دولتی افغانستان در واکنش به اعتراض تند سفیر ایران در کابل به راهپیمایی ضد جمهوری اسلامی در مقابل سفارتخانه، این را می گفت ... بغضم گرفت ... کابوس ِ چنین روزی را هم به خیال و خواب مان راه نمی دادیم  ... و از دیشب مدام تکرار می کنم: " اینجا کابل است، تهران نیست ... اینجا کابل است، تهران نیست ...". سه هفته قبل هم وقتی مجید سعیدی، عکاس ایرانی مقیم افغانستان، برنده جایزه سال یونیسف شد، در پاسخ به این سئوال خبرنگار که حالا چرا در افغانستان مقیم شده اید و عکس می گیرید؟، گفت: " ... این جا با آزادی بیشتری عکس می گیرم" ... چه حسرت و تلخی سهمگینی
*
رییس جمهوری تونس، که بیست و چهار سال بود این سمت را بر عهده داشت، دیروز چند ساعت قبل از فرار به عربستان جلوی خبرنگارها آمد و گفت: " ... محدودیت اینترنت را ملغی می کنم ..." اما دیر شده بود برای زین العابدین بن علی 
.
پ.ن: این نوشته را درباره شباهت و تفاوت های تونس و ایران بخوانید؛ خوب و منطقی و به دور از هیجان مرسوم نوشته شده

۱۳ نظر:

  1. امثال شماها عادت کرده اید فقط منفی بافی کنید . یعنی در واقع فقط آن چیزهایی را می بینید که به نفع تان باشد . خیلی دوست ندارم با آدم احساساتی و جوگیری مثل شما بحث کنم اما اگر دوست داری بگو تا چند مثال بزنم و جو افغانستان دستت بیاید شاید حداقل بقیه که می خوانند ببینند که این قیاس ، قیاس مع الفارق است هیچ تناسبی ندارد .

    پاسخحذف
  2. جناب ناشناسِ اول!
    انتظار که ندارید افغانستان الان مثلا شبیه فرانسه باشد؟! هرچه باشد افغانستان چند صباحی بیشتر نیست که دارد طعم دموکراسی را می چشد.

    اینجا هم بحث بر سر آزادی حرف زدن است! که فعلا افغان ها دارند و ما نداریم!
    دوستانتان یک فیلم ساخته بودند برای زیر سوال بردن داستان ندا آقا سلطان به نام یزدان تفنگ ندارد! حتما دیده اید. یک جاهایی از فیلم اما خود گویای شرایط فعلی ایران است! که مردم یک محله حتی جرات ندارند در مورد اتفاقی که در محلشان افتاده حرف بزنند! که می ترسند کوچکترین کلمه زندگیشان را بر باد بدهد. که پس فردا به انواع دلائل عجیب و غریب از زندگی و کار و غیره ساقطشان کنند!

    این جمهوری اسلامی ای است ملت ایران می خواست؟ من نشانی از جمهوریت و اسلامیت در این ترس های مردم نمی بینم!

    پاسخحذف
  3. من بیشتر از سخنان آن دختر دانشجوی افغان که نیمی از صورتش را هم پوشانده بود دردم آمد که که می گفت : در ایران حقوق بشر زیر پا گذاشته می شود و از آژادی های مدنی خبری نیست . مردم تحت فشارند. و عکس مجید توکلی و نسرین ستورده و... بالای سرش بود. من خیلی دردم آمد از دختر دانشجوی هم وطنم که حتی زیر این عکس هم نمی تواند بایستد.

    پاسخحذف
  4. ما دانشجوی کازشناسی ارشد بودیم و تعدادی از دوستانمان دنبال گرفتن پذیرش دوره دکترا از دانشگاههای مشهور مانند هاروارد، MIT (انستیتو تکنولوژی ماساچوست) و غیره بودند. این دوره مصادف شد با زمانی که امریکا به افغانستان حمله کرد و بن لادن فراری شد. دوستان به شوخی می گفتند که چند سال دیگر باید دنبال گرفتن پذیرش از KIT (انستیتو تکنولوژی کابل) باشیم !!!

    پاسخحذف
  5. خیلی خوب می نویسی آقای معینی

    پاسخحذف
  6. وای محمد من واقعا های های گریه کردم با این جمله..
    دارم میرم .. فردا از ایران میرم.. ویزای یه کشور دیگه دارم که هر وقت دلم آزادی فکر کردن داشت برم فکرکنم..
    خیلی متاسفم.. دلم بغض داره.. این حق ما نبود.. این حق ما نیست..

    پاسخحذف
  7. ده سال پیش اواخر اصلاحات توی یک مسیری با یکی از استادهای دانشگاه دو نفری میریفتیم. ناتو تازه دو سه روز بود به افغانستان حمله کرده بود. با همه بی تجربگیم پیشبینی من اون موقع این بود که افغانها ظرف چند سال از ایرانیها توی آزادی و دموکراسی پیشی میگیرند. نوش

    --
    گودر

    پاسخحذف
  8. زیادی خوش بینانه است. دموکراسی نه دادنی است و نه گرفتنی؛ دموکراسی یادگرفتنی است

    __
    گودر

    پاسخحذف
  9. برای ناشناس عزیز اول! بعید نیست عادت کرده باشیم ولی در این مورد خاص به نظرم شما به اصل ماجرا توجه نکرده اید یا این که درست متوجه ماجرا نشده اید. من سه نقل قول آورده ام، اگر عین جملات نباشد، عین مضامین گفته شده هست، من دروغی نگفته ام پس. شما خودتان لااقل در مورد من یکی بیش از اندازه منفی باف هستید! ... من کاری به افغانستان نداشته ام، به بهانه افغانستان کاری به ایران خودمان داشته ام. قبول ندارید که در ایران مان آزادی تجمع سیاسی وجود ندارد؟ جز راهپیمایی های "خودجوش"! بسیجی ها جلوی سفارت انگلیس تجمع سیاسی دیگری دربرابر مثلا سفارت سودان و چین و روسیه امکان برگزاری دارد؟ من قبول دارم که آمریکا الان در افغانستان نفوذ دارد ولی در درستی حرف آن مقام افغان هم شک ندارم که مردم برای تجمع در کابل آزادترند تا در تهران. شکر خدا "فعلا" در همه موارد مربوط به زندگی سیاسی و اجتماعی عقب نیفتاده ایم؛ این را همه معترفیم

    پاسخحذف
  10. آره پسرخاله، اینجوریاست دنیا!! بیخودی نیست که حافظ میگه: يا رب مباد آنکه گدا معتبر شود....
    امیدوارم همه ملتها حافظه تاریخیشون بهشون اجازه قضاوت درست رو بده تا بتونن به حال خودشون فکری کنن!!
    فاطمه

    پاسخحذف
  11. يعني الان نميدونم توسرم بزنم ،‌افسوس بخورم ، چيكار بكنم.
    بعضي چيزها نياز به بسط نداره همين قضيه تونس و افغانستان را كه تعريف بكنيد ، ... عاقلان فهمند

    پاسخحذف
  12. یعنی واقعاً اینقدر ساده انگارید که با گفتن چهار تا جمله خیال می کنید افغان ها به دموکراسی و آزادی بیان و ... رسیدن و ما نرسیدیم . برای خودم متأسفم. آزادی ، دموکراسی و هر چیز دیگر که اسمش را بگذاریم یک شبه نمی آید و یک شبه هم نمی رود . تو رو به خدا بیشتر فکر کنید .
    تا همین چند سال قبل توی همین افغانستان مدینه فاضله شما !!! صحنه هایی مشاهده می شد که حیوان با حیوان این رفتار را نمی کرد و نمی کند . در درگیری های دخلی ، یک نفر افغان را در فیلم دیدم که با آر پی جی 7 یک نفر دیگر رو منفجر کرد و تکه پاره شد . به نظر شما توی این کشور فقط پس از گذشت چند سال از این وقایع آزادی اعلام شده ، که آنها دارند و ما نداریم . اگر این طور است چرا همین افغان ها به آن بهشت برین نمی روند و مانده اند ؟
    کارشناسان و خبرگان محترم علم سیاست ! خداوکیلی دفعه بعد خواستید مثال بزنید لااقل از اروپا بگوئید نه افغانستان !!!

    پاسخحذف
  13. ah,adam asabesh xurd mishe
    chi buDm,chi shoDm!
    badtar Enke chi qarare beshim!

    پاسخحذف