۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

تربیت نشدنی؟


"چهارشنبه‌ سوری" نام جشنی است تغییر یافته مراسم باستانی پنج روز آخر سال به نام پنج روز پنجه و برگرفته از آیین زرتشتی که ایرانیان از ۱۷۰۰ سال پیش از میلاد تاکنون (بیش از 37 قرن) در پنج روز آخر هر سال، آن را با برافروختن آتش و جشن و شادی در کنار آن برگزار می‌کنند ... در شاهنامه فردوسی اشاره‌هایی درباره بزم چهارشنبه‌ای در نزدیکی نوروز وجود دارد که نشان دهنده کهن بودن این جشن است. مراسم سنتی مربوط به این جشن ملی، از دیرباز در فرهنگ سنتی مردمان ایران زنده نگاه داشته شده ‌است (+)
*
هیچ گاه هیچ ورزشگاهی را برای شعار زشت تماشاگرانش خراب نکرده اند، هیچ گاه همه چاقوهای شهر را از ترس اوباش نشکسته اند، هیچ جاده ای را به صرف رانندگی بد راننده ای نبسته اند ... حالا چرا چهارشنبه سوری را به خاطر مردم آزاری عده ای، باید به حصر ببرند؟ ... تربیت به همین کار می آید؛ که مردم "یاد می گیرند" دشنام ندهند، چاقو نکنند توی شکم هم نوع، رانندگی نکنند زیر سایه مرگ، آتش نزنند به دامن یک سنت ...
*
امام محمد غزالی در کیمیای سعادت نوشته بود: "... اظهار شعار گبران حرام است بلکه نوروز و سده باید مندرس شود و کسی نام آن نبرد ..." ... وی حدود ده قرن قبل چنین حکمی داده بود

۱۴ نظر:

  1. خوشحال میشم بهم سر بزنی
    http://nagd-bayaniye.blogspot.com/
    نوشته‌های خودمه

    پاسخحذف
  2. برای شروع خوبه آقا سعید؛ خوشحالم

    پاسخحذف
  3. از همین دست انتقاد ها که آقایون به چهارشنیه سوری وارد می کنند دیگر دوستان به عید قربان وارد می کنند.
    که البته یه نظر می رسه هر دو از سر جهل و عدم شناخت عقبه ارزشی و اعتقادی آنها باشه

    پاسخحذف
  4. من فکر می کنم باید فکری درست برای این مساله کرد؛ به نظرم می رسه یک جورایی تقابل مردم و حکومت داره زیاد می شه؛ خدا رحم کنه

    پاسخحذف
  5. واقعا بعضی ها خیلی به مردم آزار می رسونن تو این چهارشنبه سوری ها. بدبختی این اواخر سیاسی هم شده

    پاسخحذف
  6. محمدجان سلام
    با کلیت موضوع حرفی نیست... تنها از جهت احتیاط در برخورد با تاریخ، به نظر می رسه که مستندات تاریخی چهارشنبه سوری در آئینهای ایران باستان چندان قوی نیست. به عبارتی دیگه اینکه هیچ رد مستندی در تاریخ وجود نداره!...

    پاسخحذف
  7. سلام . تقریبن همیشه موضوعی بوده که ذهنم را مغول کرده است . به روزم .سبز باشی و هماره سربلند .

    پاسخحذف
  8. خاطرات شاد و روشنی از چهارشنبه سوری های قبل از57توی ذهنم مونده:هفت آتیش بزرگ که بزرگترامون توی اون خیابون شنی جلو خونمون درست میکردن واز روشون میپریدن.وشادی ما از چند جهت :شادی ما و بزرگترابا هم,دور هم جمع شدن همه همسایه ها و بازی خودمون با آتیش...شاخه های نوری که درست میکردیم وتوی هوا میرقصوندیمشون...وآخر که آتیشا کوچیک میشدن نوبت ما بود که از رو آتیش بپریم...
    خیلی زود اون روزاتموم شدن و وقتی دوباره شروع شدن نصیب امثال من که جشن و شادی رو توی این سالها فراموش کرده بودن ترسیدن و از جا پریدن از صدای ترقه است.این آدما همون آدمان؟!.یا شاه پدرای ما رو درست تربیت کرده بود.
    اجازه بدید دوباره شعر فروغو بنویسم:
    "پس این پیادگان که صبورانه
    بر نیزه های چوبی خود تکیه داده اند
    آن بادپا سوارانند؟!....
    مدتی پیش از بابام که خیلی الانیا رو قبول دارن پرسیدم چرا فکر میکنه اون روزا,بد بودن و حالا خوب؟گفتن:چه خوبیی داشت همه اش دنبال خوشی بودیم و شادی؟....

    پاسخحذف
  9. میگم بد نیست این گاه نوشتهات رو تو توییتر بذاری؟نگران جرمش هم نباش،بدتر از داشتن یه وبلاگ نیست...اما خواهشا توی توییتر چهچه بزن و نه اینجا

    پاسخحذف
  10. لیتیوم عزیز! حالا جدای از این که متوجه بخش آخر نوشتت نشدم (همان چهچه)!؛ ولی به نظرم پیشنهادت رو باید عملی کنم؛ ممنون

    پاسخحذف
  11. نمی دانم چرا عده ای دیندار دنبال ایجاد تصور تقابل سنتهای ملی و دینی هستند.چرا نان برخی در رد هر چیزی است غیر آنچه خود می اندیشند.حوزه دین را چنان گسترده کرده اند و تفاسیر شخصی خود را چنان حاکم نموده اند که خدا می داند به مرحله ای بدتر از پروتستانیسم اروپایی خواهیم رسید.

    پاسخحذف
  12. اصولا" ادیان ابراهیمی که جنبه متافیزیکی دارند
    ودر حوزه خاورمیانه زمینه بروز پیدا کرده اند
    در مقابل فرزانگی آسیای شرقی و
    یکتاپرستی و راست و توانگر زیستی
    زرتشتیان وایرانیان باستانی که
    به جشن و مراسم و اساطیر احترام می گذاشتند اما همانگونه که مردم یونان
    توسط فرهنگ و فضای جوی فکری دین یهود و
    تعلیمات موسی نفوذ و اعتبار آتن
    و یونان باستان را از دست دادند و مذهب یهود توانست با عقاید متافیزیکی
    اقلیتی را متحد کند و وقتی که مردم
    دیگر از شادی خسته شدند به تضرع و زاری و پست شماری بشر آغاز شد.
    در ایران نیز همین اتفاق افتاد
    البته با تسخیر نظامی ایران
    عده ای به علت استبداد خلفای اسلامی
    حاکم بر ایران و خشونت های تصرف نظامی(به علت ضعیف شدن ایران در جنگ های 100 ساله با رم و آتن) باالجبار
    مجبور به پزیرش اسلام شدند و زندگی دوگانه را آغاز کردند اما آداب و سنن
    خود را حفظ کردند

    پاسخحذف
  13. چهچهه منظورم توییت کردن بودن

    پاسخحذف