۱۳۹۱ تیر ۱۸, یکشنبه

ظهور یک اهریمن؛ خسارت های بزرگ بی اعتنایی


 خلاصه شده سریال Hitler: The Rise of Evil (هیلتر: ظهور یک اهریمن) را که در قالب یک فیلم سینمایی عرضه شده، طی دو شب گذشته دیدم. نمی دانم درباره زندگی هیتلر(+) قبلا چه فیلم و سریال هایی ساخته شده، اما این فیلم به طور مشخص با عبور سریع از دوران کودکی و جوانی هیتلر، به دوران ورود او به جنگ جهانی اول و سپس فعالیت های سیاسی او برای قبضه کردن قدرت، چه در حزب، چه در مجلس و چه در کل آلمان، تا موعد درگذشت رییس جمهوری وقت آلمان می پردازد. بعد از درگذشت هیندنبورگ بود که عملا هیتلر دیگر هیچ رقیب و مانعی در هیئت حاکمه آلمان برای خود متصور نبود و قدرت را به کل به دست گرفت.
.
آن چه در این فیلم نمود خاصی دارد، جدی تلقی نکردن نفرت پراکنی های هیتلر توسط برخی نخبگان سیاسی و اجتماعی است. هیتلر که از شکست آلمان در جنگ جهانی اول به شدت احساس تحقیر می کند، سخنرانی های پرشور و نفرت انگیز خود را علیه کمونیست ها و یهودیان و در تقدیس نژاد آریایی گسترش می دهد و مردم عاصی از ناکارآمدی دولت وقت آلمان و تورم وحشتناک بعد از جنگ جهانی اول را به تدریج به خود جلب می کند، گروه های شبه نظامی و فشار خود را به خیابان ها می فرستد و حتی دست به کودتایی – البته نافرجام – می زند اما در هر حال کوتاه نمی آید و به ظهور اهریمنی خود ادامه می دهد. 
.
بی اعتنایی به سرطان بدخیم ایده های هیتلر در متن جامعه، حدود یک دهه بعد از به قدرت رسیدن اش، 50 میلیون انسان را در طول جنگ دوم جهانی به کشتن می دهد و کیست که باور کند تلفات جنگ جهانی دوم در همان تابستان 1945 تمام شد و جهان بعد از این جنگ ویرانگر، برای روزی از تبعات آن مصون ماند؟
.
سازندگان این فیلم دیدنی، شاید برای توجه دادن به تبعات هولناک همین «بی اعتنایی» است، و لابد از آن رو که هیچ تضمینی برای تکرار نشدن این نوع بی خیالی ها در شکل های دپگر نیست، فیلم را با این جمله «ادموند بورک»، اندیشمند ایرلندی تبار انگلیسی قرن 18، شروع می کنند و به پایان می برند که:
.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
.
«تنها چیزی که برای پیروزی اهریمن ضروری است، بی اعتنایی انسان های خوب است.»
.
.

۴ نظر:

  1. الانم توی آلمان دارن همون چیزایی رو که در باره یهودیها می گفتند، در مورد مسلمونا می گن.
    سارازین،یکی از بانکدارهای معروف آلمان کتابی نوشت که در صدر پرفروشترین ها قرار گرفت. در این کتاب آمده است که مسلمان ها دارای «ژن حماقت» هستند.

    پاسخحذف
  2. +مانی.ب
    .
    توضیح بیشتری در این باره به فارسی در دسترس هست عزیز؟

    پاسخحذف
  3. گوگل کردم:
    http://aayande.wordpress.com/2010/08/29/%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%82%DB%8C%D9%85-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86/


    http://www.ibna.ir/vdch-qnzq23niqd.tft2.html

    پاسخحذف
  4. در پلاس از Hussain Al-Sadeq
    .

    در اندرزهاى حضرت مسيح آمده است:
    .

    كسى كه مى‏تواند، جلو ظلم را بگيرد پس نگيرد، مانند فاعل آن است. ظالم چگونه بترسد در حاليكه او در ميان شما در امنيّت است، نه نهى‏مى‏شود، نه دگرگون مى‏شود و نه دستانش گرفته مى‏شود. ظالمان چگونه‏ كوتاه مى‏آيند؟ و چرا مغرور نشوند؟ هريك از شما به اين اكتفا مى‏كند كه‏ بگويد: من ظلم نمى‏كنم و هركه بخواهد ظلم كند و لذا ظلم را ببيند وجلوگيرى نكند. اگر امر چنين باشد كه مى‏گوئيد، شما با ظالمانى كه‏ اعمال آنها را انجام نداده‏ايد نبايد مؤاخذه شويد در هنگاميكه لغزش‏ وعذابى در دنيا به آنها نازل شود در حاليكه در عذاب دنيوى آنها شما هم‏شريك هستيد و به آتش آنها مى‏سوزيد

    * مستدرك الوسائل، كتاب الامر بالمعروف والنهى عن المنكر، ابواب الامر والنهى، باب‏1،حديث 24.

    پاسخحذف