۱۳۹۱ تیر ۷, چهارشنبه

چهارپاره – 78 / تقصیر کراوات چرا این همه بیشتر است؟


(1)
یک ماه پس از منع فروش کراوات، جانشین فرمانده نیروی انتظامی از اولتیماتوم به بیمارستان ها برای جمع آوری کراوات پرسنل خبر داده است(+). البته این که در چند کشور دیگر دنیا، یک مقام در چنین پایه ای، به چنین دغدغه ای می پردازد، مهم است؛ اما مهم تر از آن، دلیل این نگرانی و این دلشوره هاست.
.
(2)
اسماعیل هنیه با کراوات
حدود دو سال قبل احمدی نژاد طی سخنانی اعلام کرد که «هيچ مرجعي فتوا به حرمت كراوات نداده بود.» در پی آن، به عنوان نمونه «جهان نیوز» لیستی از فتواها در این باره منتشر کرد(+). غیر از فتوای آیت الله بهجت، در باقی فتواها اما و اگر و احتیاط است: علی الاحوط اجتناب شود - اگر مستلزم مفسده باشد، حرام است - تشبه به کفار باشد، جایز نیست - بهتر است از کراوات استفاده نشود - بهتر است مسلمانان اجتناب کنند - سزاوار نیست مسلمین استفاده کنند.
.
(3)
این مساله از دو منظر قابل توجه است؛ این که اگر ریشه مساله ی حرمت استفاده از کراوات، تشبّه (شبیه بودن) به کفار است(+)؛ پس باید کت و شلوار هم حرمت داشته باشد، دوچرخه و ماشین و قطار و هواپیما و خیلی ابزارهای دیگر که مسلمانان، با کفّار آن ها را شناختند و کفّار در استفاده از آن ها پیشرو بوده اند و همچینان نیز هستند، حرمت داشته باشد. بالاتر از این ابزار، ما سیستم های اداری و ارتشی را از کجا آورده ایم؟  اساسا اصل تفکیک قوا از کجا آمده؟ این سئوال ها جواب دارد؟ منظر دیگر این که آیا مقامات انتظامی مثلا در مورد حرمت صریح دریافت جرایم دیرکرد اقساط توسط بانک ها از مشتریان هم، هشدار می دهند و اقدام می کنند؟ در مورد حرمت تراشیدن ریش چطور؟ تقصیر کراوات چرا این همه بیشتر است؟
.
(4)
کسانی معتقدند فاصله بین ارزش های ایدئولوژیک حاکمیت و بدنه جامعه در حال ازدیاد است؛ بار جبران این فاصله ی ناخواسته بر دوش قوه قهریه نیروی انتظامی افتاده؛ نیرویی که باید ته صف جبران این شکاف ایستاده باشد. کوتاهی دستگاه های عریض و طویل و متعدد فرهنگی (اگر که بپذیریم اساسا می توانستند کاری بکنند و تا کنون یا کوتاهی کرده اند یا نادانی)، و در کنار آن ناکارآمدی مستولی بر مدیریت کشور به خصوص امور اقتصادی که تبعات رنج آور آن به ویژه طی ماه های اخیر بر دوش همگان سنگینی می کند، اگر با خوش بینی تمام نخواهیم مدعی شویم که از محبوبیت ارزش های ایدئولوژیک حاکمیت می کاهد، که حجاب و کراوات و ریش تنها مظاهر جزیی آن است، بر آن نیز نمی افزاید. نیروی انتظامی بی تردید کارهای مهم تری می تواند داشته باشد؛ ولی در صف متولیان، بعد از نیروی انتظامی ظاهرا کسی نایستاده است. این وسط باور کنید حتی می شود له شدن ماموران معذور نیروی انتظامی را زیر این فرمان های از سر بی قراری تصور کرد؛ جنگیدن با سایه ها کار بسیار دشواری است.
.
کامنت ها در پلاس(+)
.

۳ نظر:

  1. محمد جان من احساس می کنم دولت از موضوعاتی مثل طرح امنیت اجتماعی , کراوات , . . . استفاده ابزاری میکنه تا بتونه براحتی قیمتها رو به عددی که می خواد برسونه و بس, دقت کن تشدید این طرهها هم با تشدید قیمتها همراهه!
    ا

    پاسخحذف
  2. شاید بخشی از مساله این باشه، ولی همش این نیست؛ حتی می تونم بگم بیشترش این نیست، عزیز

    پاسخحذف
  3. سلام
    اول بنده موضعم رو مشخص کنم که اکیدا با این طرح مخالفم در این حد که دلم خواست برم برای اولین بار کروات بخرم بزنم برم تو خیابون ببینم حرفشون چیه!
    اما در این گفته های حضرت عالی دو نکته هس که قابل نقده:
    اول اینکه اتوبوس و ماشین و تلفن و غیره وسیله است و در ابزار تشابه به کفار معنی نداره. ابزار زندگی ظاهر ما رو نمی سازن. اساس این حکم تشابه به کفار اونجاییه که میگن در عرف مسلمان باید از غیرمسلمان قابل تمییز باشه. به همین جهت توجیه تلفن و اتوبوس و غیره توجیه مناسبی نیست.
    دوم. تراشیدن ریش از نظر بسیاری از علما حرام دانسته شده، و باز عده ای هم که حرام نکردند اکثرا به احتیاط واجب حرام دونستن و در موارد احتیاط واجب باید به سایر مراجع رجوع کرد که باز همون رسیدن به حکم حرامه.علت این حکم هم تا جایی که من میدونم تشابه به کفار نیست و علت ذاتی داره. بنابراین این استدلال که چرا کروات و چرا ریش نه، این هم استدلال خوبی نیست.
    اما میپذیرم که باید دید کفار یعنی کی، تشابه یعنی کی و چقدر، و اگر مسلمانان زیادی در همه جای جهان و البته در ایران قبل از انقلاب و بعضا بعد از انقلاب از این پوشش استفاده کردند، آیا این حکم منقضی میشود یا خیر.
    مسئله هم به نظرم ربطی به گرانی ها نداره، که اتفاقا اگر حکومت دنبال پوشاندن اون قضیه بود، باید آزادی ها رو افزایش میداد نه اینکه وقتی مردم همین طور علی الحساب ناراضی هستند باز بیاد به نارضایتیشون اضافه کنه...

    پاسخحذف