ه‍.ش. ۱۳۹۲ شهریور ۲۲, جمعه

نامه‌ی چهارم

سلام بر دل‌آرامِ من
.
خوب است بدانی دیشب را کلی گشتم تا لینک دانلود «یاد تو»ی جمال‌الدین منبری را پیدا کنم. قبل‌اش هم «غلاف تمام فلزی» استنلی کوبریک را دیده بودم و نیمی از «حس ششم» را. همین هم شد که تا چهار صبح بیدار ماندم! و لابد می‌دانی چرا دنبال این تصنیف‌ام؟! و باید بدانی که کامل‌اش را پیدا نکردم؛ متاسفانه! ... بماند.
.
.
برایت نوشته بودم که چندتایی کتاب جدید خریده‌ام و می‌خواهم از بیژن نجدی هم بنویسم؛ برای تو عزیز.
.
سالها پیش «یوزپلنگانی که با من دویده‌اند» را از بیژن نجدی، خوانده بودم. این کتاب تنها کتابی است که در دوره زندگی کوتاه بیژن نجدی چاپ و منتشر شد؛ مجموعه ده داستان است. مثل خیلی کتابهای دیگر، تقریبا چیزی از نوشته‌های آن یادم نیست؛ جز همان حس خوب دقیقه‌های خواندنش. این سری کتاب خریدنی، «داستانهای ناتمام»‌اش را گرفتم. داستانهای این مجموعه با تلاش همسر مرحوم، گردآوری شده و در اصل داستانهایی است که یا ناتمام مانده‌اند یا پرداخت نهایی نشده‌اند. بیژن نجدی متولد سال 20 در خاش بود که در مدارس لاهیجان ریاضی درس می‌داد. او وقتی 56 سال داشت از دنیا رفت. در ابتدای همین کتاب اخیرش، دست نوشته‌ای از او هست مربوط به فروردین سال 67، روزهای بد جنگ؛ نوشته: «عرب دیوانه‌ای چون صدام بر آبادان‌ها و خونین‌شهرها و تهران‌ها، بمب‌هایی را که نتیجه تلخ همین x و y های من است بریزد و من همچنان دل خوش دارم به این که x^2+1=0  ریشه‌های حقیقی ندارد؟»
.
همسر نجدی، خانم پروانه محسنی آزاد، در مقدمه یکی از داستان‌های ناتمام نوشته: «این داستان فاقد دست نوشته است. متن تایپ شده آن در سال 51 توسط نویسنده صورت گرفته، با ماشین تحریری که به عنوان اولین سالگرد ازدواج‌مان به او هدیه کردم و سال بعد از نگارش این داستان، نجدی در یک تصادف رانندگی به سختی آسیب دید و مجبور شد که تا آخر عمر با عصا راه برود و ماشین تحریر هم برای پرداخت هزینه درمان بیمارستان مهر تهران فروخته شد.»
.
دل‌آرام! می‌بینی زندگی چه داغ‌ و داستان‌ها برای آدم‌ها دارد؟
.
چیزی که اما بیژن نجدی را به یاد من میخکوب کرده، شعری کوتاه از اوست؛ و انصافا کم نظیر؛ نشان اوج شیدایی، جایی که معشوق، نقطه پرگار عالم شده:
آفتاب را دوست دارم به خاطر پیراهنت روی طناب رخت
باران را اگر می‌بارد بر چتر آبی تو
و
چون تو نماز خوانده‌ای،
خداپرست شده ام.


.
خداحافظ