۱۳۹۵ مرداد ۳, یکشنبه

کپسول پاک‌دستی و "آنتی‌بیوتیک فساد"

 روزنامه همشهری، در صفحه 28 شماره دیروز خود (2 مرداد)، ستونی را اختصاص داده به "بازتاب رفتار سیاسی دولتمردان در اجلاس جهانی شوراها و شهرداران"؛ در ادامه‌ی واکنش و بی‌تابی تیم "دکتر قالیباف" در مواجهه با انتقاد روحانی از افراط در فروش تراکم توسط شهرداری. کسانی که در این ستون "بازتاب" صادر کرده‌اند؛ افراط در فروش تراکم را تایید نکرده‌اند؛ توجیه کرده‌اند و البته مقصر را هم دولت دانسته‌اند؛ که چرا فلان پول را نداد، چرا فلان بودجه را کجا برد و قس‌علی‌هذا.

سال‌ها قبل - یادم هست - مرحوم آیت‌الله مشکینی، در انتقاد از نظام اداری کشور و طیفی از کارمندان دولت که شاکی پایین بودن حقوق‌ها بودند، در نمازجمعه می‌گفت که «خب اگر نمی‌توانی با این حقوق کار کنی بگذار برو جای دیگری.» این توصیه البته که مال کارمندان بود؛ چند سال بعدترش که شورای نگهبان قانون بودجه کشور را معطل بودجه خودش کرده بود، در دوره مجلس ششم، کسی به شورای نگهبان نگفت: یا با همین پول کار می‌کنی یه به سلامت؛ برو. در دوره احمدی‌نژاد، به تبع تلاش برای مدیریت جهان، کار به جایی رسیده بود که پلیس مملکت هم شده بود "نفتی"؛ نفت داده بودند ببرد بفروشد و ظاهرا تا همین حالا هم پولش را برنگردانده! اواخر آن دوره سیاه بود که خودم از رادیو، از زبان سردار احمدی‌مقدم (فرمانده وقت ناجا) شنیدم که علنا می‌گفت «با این بودجه، بیشتر از این نمی‌توانیم امنیت برقرار کنیم»؛ هر چند اشاره‌اش به بستن مرزهای شرقی بود ولی این که فرمانده نیروی نظم‌بخش جامعه، علنا بگوید: «پول بیشتر، امنیت بیشتر»؛ دیگر چه انتظاری از افسر تحت فرمانش در شهرستان و در "گردنه"!‌ها؟

خب معلوم است که اگر بودجه باشد احتمال این که زحمت دزدی و زیرمیزی به خودت بدهی، خیلی کم‌تر می‌شود! این که پیام «هر چقدر بودجه بدی، همون قدر آش می‌بری، همون قدر امنیت داری، همون قدر شهرداری کم‌تر تهران را به قبرستان عمودی تبدیل می‌کند، همون قدر شورای نگهبان، نگهبان خوبی می‌شود» به جامعه منتقل می‌شود و شده، خودش خیلی حرف است؛  اول و وسط و آخرِ مدیریت و بقا، "بودجه" است (شما بخوان: چرکِ کفِ دست). از آن طرف ملاحظه بفرمایید هنوز دکتر محمود احمدی‌نژاد، احیاکننده شعارهای انقلاب، و قاضی مرتضوی‌اش، زیر اتهامات سنگین خود ارکان نظام، هنوز رها و بی‌عار طی‌الارض می‌کنند، رحیمی در این مملکت می‌شود دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی؛ بعد با سمینار مبارزه با فساد، قرار است کپسول پاک‌دستی و "آنتی‌بیوتیک فساد"، فرو کنند توی حلق جامعه!

شهرداری حق دارد تراکم بفروشد به افراط، "بهشت" خرج دارد خب! دولت بودجه‌اش را زیاد کند، حق‌اش را بدهد.

گذشت آن زمان که تخم‌مرغ دزد شتر دزد می‌شد، الان دزدی‌ها از خود "َشتر" شروع می‌شود، از حقوق ماهی چند ده و صد میلیون تومان عبور می‌کند و با سرمایه‌گذاری در خاور و باختر کانادا ادامه پیدا می‌کند.
.
.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر